Hej!
Har ett Avluftningsrör på 50mm som slutar strax under plåttaket. Har nu under den kalla årstiden bildats rätt mycket is till följd av kondensvattnet, och inser därför att det kanske ändå är klokast att dra detta rör ut genom taket.
Köpte en huv i somras, men sköt på jobbet i tro att det kanske inte skulle behövas.
Huven har anslutning 110mm, Röret som kommer upp under taket är 50mm.
Har ni tips på någon annan mer diskret variant? Eller om man skulle ta dit en plåtslagare? Hur kan man tänkas att det skulle se ut?
Om inte, funkar det då att bara sätta en förminskning 110/50? Om man skulle köra på den jag redan har.
Taket i fråga är takpanneplåt.
Bifogar bild på taket, Huven och isen :)
Tack på förhand
 
  • Ventilationshuv i svart plast för avluftningsrör med övergång från större till mindre diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart takpanneplåt med traditionellt vågformat mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbildning på svart takpanneplåt under kall årstid, synligt kondensvatten och rörkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kv1ck skrev:
Hej!
Har ett Avluftningsrör på 50mm som slutar strax under plåttaket. Har nu under den kalla årstiden bildats rätt mycket is till följd av kondensvattnet, och inser därför att det kanske ändå är klokast att dra detta rör ut genom taket.
Köpte en huv i somras, men sköt på jobbet i tro att det kanske inte skulle behövas.
Huven har anslutning 110mm, Röret som kommer upp under taket är 50mm.
Har ni tips på någon annan mer diskret variant? Eller om man skulle ta dit en plåtslagare? Hur kan man tänkas att det skulle se ut?
Om inte, funkar det då att bara sätta en förminskning 110/50? Om man skulle köra på den jag redan har.
Taket i fråga är takpanneplåt.
Bifogar bild på taket, Huven och isen :)
Tack på förhand
Är det bökigt att komma åt röret i bostaden och sätt en backventil där? Så slipper du göra hål i taket
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M martin h82 skrev:
Är det bökigt att komma åt röret i bostaden och sätt en backventil där? Så slipper du göra hål i taket
Den går i ytterväggen upp utan vind. Så den är lite bökig att komma åt. Isåfall skulle den behöva sitta i väggen, vilket inte är optimalt?
 
En avluftningsstos i plåt görs som regel med ett plåtrör ifalsat i en plåt som man lägger ovanpå yttertaket. Det är inte så vanligt att man har så litet som 50mm i dimension när man drar ut ett rör (inte på mina breddgrader i alla fall), men det går att göra så små avluftningar också.
Jag ska se om jag hittar en bild på den senaste jag gjorde.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det hade ju varit kanon med bild! Det uppskattas :).
 
Hej har i kommunalt avlopp så är väl en vakumventil enkelt att sätta dit på bef rör
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
På denna stos sitter ett rökrör i samma plåt. Den bakre stosen är den som är till för avloppsröret. Två stående rör på ett snötäckt tak, ett rökrör kopplat till en stos och ett avloppsrör bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.