I
Hej!
Bor i en 1,5 plans villa byggd 1979 med självdrag.
Vi har problem med avloppslukt i badrummet och i tvättstugan på nedervåningen. Lukten kommer och går med ojämna mellanrum. Men försvinner när man stänger takventilen.

Idag var jag uppe på taket och öppnade ventilationshuven. Där finns det som sig bör rör från tvättstuga och badrum, men också avluftningen.

Självdraget funkar sådär och då sugs såklart lukten ner via ventilerna till badrum och tvättstuga.

Min fråga är om det är (var) vanligt att placera avluftningen så?

Nu tänkte jag installera badrumsfläktar med kontinuerlig drift. Det borde väl få bort lukten?
 
L
Har du golvvärme , den torkar ur brunnen
Har ni rätt avluftning på avloppet , om inte , vid spolning på toa sugs vattnet ur brunnen
Prova med att fylla på brunnen då och då
Kommer det när ni lagar mat , köksfläkten kan skapa ett stort undertryck och då suger det baklänges från avloppsventilationen till badet , ( har själv upplevt det )
Prova med att starta fläkten och känn vid ventröret i badet om det drar in där
 
I
Tack för tipsen. Vi har ingen golvvärme, jag har dock kollat brunnen när det luktat som värst jag, men det har varit normalt med vatten.
Ska kolla köksfläkten också.

Idag när jag var det vindstilla ute och när jag skruvade bort ventillocket i badrummet så blåste det in i badrummet. Inget sug, snarare kallras.
 
L
Då har du ett undertryck i huset , lukten går baklänges där , när du startar fläkten ta en stol och sätt näsan vid ventilen
 
  • Gilla
ienklassförsig
  • Laddar…
I vårt förra hus var ventilen på toan stängd och över målad. Jag insåg varför när jag lyckades öppna den. Samma sak som hos er.

Luften det finns inget som driver på luften i en sådan ventilation. Så fort man startar en fläkt eller får lite fart på murstocken så går luften åt fel håll. En fläkt med underhållsvetilation hjälper nog. Men det är nig inte fel att separera dem.
 
  • Gilla
ienklassförsig
  • Laddar…
I ienklassförsig skrev:
Hej!
Bor i en 1,5 plans villa byggd 1979 med självdrag.
Vi har problem med avloppslukt i badrummet och i tvättstugan på nedervåningen. Lukten kommer och går med ojämna mellanrum. Men försvinner när man stänger takventilen.

Idag var jag uppe på taket och öppnade ventilationshuven. Där finns det som sig bör rör från tvättstuga och badrum, men också avluftningen.

Självdraget funkar sådär och då sugs såklart lukten ner via ventilerna till badrum och tvättstuga.

Min fråga är om det är (var) vanligt att placera avluftningen så?

Nu tänkte jag installera badrumsfläktar med kontinuerlig drift. Det borde väl få bort lukten?
avloppsluftningen brukade man dra upp genom huvtaket. Självdrag i plåtkanaler fungerade sällan och det räcker ofta att luften vänder en kort stund precis när man öppnar ytterdörren .Startar man sedan köksfläkten blir det oftast värre ändå.
 
  • Gilla
ienklassförsig
  • Laddar…
Har du huven en bit ner på taket så händer oftast detta Handritad skiss av hussektion som visar problem med ventilation vid placering av köksfläkt på nedre del av tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ienklassförsig
  • Laddar…
I
Exakt sådär ser det ut.
Jag har nog hittat felet nu. Förslagen om spisfläkt fick mig att tänka på att vi har ventilerad grund. Jag stängde av den fläkten på vinden och då funkade självdraget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.