Hallå!

Håller på att renovera en liten, liten toalett, rev ner en väggsnutt som gick in till ett litet förråd för att få det lite luftigare..

Då dyker den här (bilden) upp, jag visste såklart att den fanns där men aldrig riktigt reflekterat över att den varit där.
Antar att det är nån form av avluftning...
Och där den är idag kan ska den helst inte vara, kommer upp mitt i golvet känns d som, har ingen lust att bygga en stor trumma runt den (om man ens kan göra det med tanke på vad den är till för)

sååå...
Vad göra?
Kan man flytta den?
Dra om den? Ska stänga trappen en bit in så min tanke var då att dra den vidare i golvet och upp bakom den nya väggen..
Ideér & tips tas tacksamt emot..

Är skitdålig på just avlopp (därför frågar man :rolleyes:) så om jag beskrivit eller förklarat för dåligt så fråga gärna så ska jag försöka utveckla...
 
  • DSC_0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alldeles utmärkt att dra den i sidled i golvet, det är en vakuumventil som man använder när man inte kan/vill dra upp en luftstam ut genom taket.
 
Krilleman
Det är nästan alltid bättre att dra ut den på taket, men i vissa fall fungerar det fint med vakuumventil.

Vad har du för avlopp?! Eget eller komunalt?
 
tack för snabba svar

krilleman: kommunalt avlopp.. förlåt en kanske dum fråga men vad spelar det för roll?

Har förstått att det bästa är att dra ut den på taket men det känns inte riktigt praktiskt möjligt då trappen ligger över hela toaletten, det finns alltså ingen självklar väg upp.
Har en stam som går till Öv som är avluftad på taket, men om jag skulle dra den här till den andra skulle jag få dra under golvet genom hela huset och det känns också lite overkill..

Men det blir väl till att dra den i golvet en bit.
Spelar det nån roll att den går upp i ett slutet utrymme eller ska man ha nån inspektionslucka lr dyl? Ventilation?
Nåt annat man bör tänka på, eller är det bara att dra?
 
Har själv en sådan där på toaletten, men jag har den monterad inne i en kommod under övriga rör..fungerar fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.