Vi skall snart få fritidshuset anslutet till kommunalt VA. I dagsläget har vi en tank för toaavloppet, där det går ett avluftningsrör på utsidan av väggen, från utloppet ur huset till tanken upp till takkanten.

Jag tänker mig en liknande lösning när tanken tas bort. Att alltså låta avluftningen komma ut där. men vill kapsla in röret så det bli lite snyggare.

Men jag läser att avluftning skall dras upp över nock nivå i en del dokument. Blir lite förvånad, det vanligaste vid nybygge trodde jag var att det sitter en sådan där takpanna med hål i, utan att det överhuvudtaget dras upp i luften.

Vad gäller?
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Vi skall snart få fritidshuset anslutet till kommunalt VA. I dagsläget har vi en tank för toaavloppet, där det går ett avluftningsrör på utsidan av väggen, från utloppet ur huset till tanken upp till takkanten.

Jag tänker mig en liknande lösning när tanken tas bort. Att alltså låta avluftningen komma ut där. men vill kapsla in röret så det bli lite snyggare.

Men jag läser att avluftning skall dras upp över nock nivå i en del dokument. Blir lite förvånad, det vanligaste vid nybygge trodde jag var att det sitter en sådan där takpanna med hål i, utan att det överhuvudtaget dras upp i luften.

Vad gäller?
Jag tror över nock är ovanligt precis som du säger. Inget av nybyggena här från senaste par åren har den lösningen. De har den lösning som du beskriver.

Om det kommunala avloppet anläggs sedvanligt med rejäla kulverter, gatubrunnar o s v så är det heller inte så kinkigt med avluftning. Det finns ju ingen mottryck i systemet ens vid stopp. Är det däremot ett snålsystem med smalare plaströr och pumpenheter i närheten så kan det nog vara mer kritiskt med avluftningen.
 
Rickard.
Vars hittar du att den ska över nock? Jag tycker nämligen det låter som skorstenar.

Det finns en "bör norm" som säger minst 30cm pga snön men följs såklart inte på alla tak, över yttertaket och på ett sådant sätt att att det inte stör är "ska kravet".
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Vi skall snart få fritidshuset anslutet till kommunalt VA. I dagsläget har vi en tank för toaavloppet, där det går ett avluftningsrör på utsidan av väggen, från utloppet ur huset till tanken upp till takkanten.

Jag tänker mig en liknande lösning när tanken tas bort. Att alltså låta avluftningen komma ut där. men vill kapsla in röret så det bli lite snyggare.

Men jag läser att avluftning skall dras upp över nock nivå i en del dokument. Blir lite förvånad, det vanligaste vid nybygge trodde jag var att det sitter en sådan där takpanna med hål i, utan att det överhuvudtaget dras upp i luften.

Vad gäller?
Så länge du har en avluftning i huset så behöver du inte dra den över nock.
När du blir kommunalt ansluten så går det också att använda vakuumventil på exempelvis vinden om du vill dra något på insidan.
 
Redigerat:
Nu blir det en Lta lösning. Så det finns ingen avluftning via kommunens ledningar. Om det kan spela in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.