Jag har idag ett minireningsverk (Uppnor Clean 1). Enligt instruktion så ska man ha avluftning som går genom hela huset och eftersom jag håller på att renovera för fullt så har jag i källaren dragit in avloppsröret i gamla vedpannepipan för att få till detta tills vidare.

Jag har haft avloppet i 3 år nu och det har inte varit några konstigheter, hur man nu ska märka det men avloppsnissarna som tar prover och grejjer har inte klagat på något iaf...

På plan 1 har jag kök och toalett och ingen avluftning/vacumventil har behövts för att undvika att vattenlåsen sugs ut när man spolar. (Inte ens när man försöker forcera det med en extra spann vatten i toan)

Jag håller nu på att riva ut övervåningen och kommer bygga badrum även där. Nu gissar jag att avluftning behövs eftersom det blir mer fart på spolvattnet.

Så frågan är... Kan jag nöja mig med befintlig avluftning för avloppet genom hela murstocken från källaren för att tillgodose miniverket med drag?

Räcker det med en vacumventil på övervåningen för att undvika att vattenlåsen sugs ut?

Vill ju såklart undvika ett extra hål i taket om det går... alternativt skulle man kunna gå in i pipan på övervåningen utan några större problem men då blir det väldigt många krokar på röret vilket inte är ok för draget (miniverket) gissar jag men helt ok för vattenlåsproblematiken?
 
Har du redan en luftning så räcker det med en vakuumventil vid den nya toaletten.
 
Hittade en gammal tråd

https://www.byggahus.se/forum/threads/avluftning-via-skorsten.142459/page-4

där även jag va med och diskutera...tiden går men nu är det högaktuellt.
Min tillfälliga lösning går givetvis att göra permanent om det är ok vill säga. Pratas om aggresiva gaser som skadar murstocken osv osv men vet inte vad man ska tro.

Ja skulle som sagt "lätt" kunna borra in ett hål i murstockeens pipa även på övervåningen så får luten även gå ut där, alltså behålla rör in i källaren och ha avluftningen i samma pipa. Då sparar ja även lite på murstocken eftersom gaserna fördelar sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.