Sitter och funderar på hur jag ska dra avluftningen från avloppet.

Har tagit bort en separett-toa och satt in en vanlig WC.
Funderade på om man kan använda frånluftsröret från separett'en till avluftning?
Fördelen är att det finns rör draget upp genom taket, nackdelen är att man får gå genom badrummet + att röret är något för litet, tror det var 60 mm. Absolut min var ju 75 mm enligt Uponor's sida.

Eller om man ska försöka få plats med det i "pumprummet" bredvid badrummet, och gå genom taket där och vidare till befintlig takgenomföring.

Nu när man skriver och funderar så låter det bättre att göra som det senare, ska kolla om det finns plats idag. Sen får man göra en lucka i väggen för att komma in på vinden, men det gör ju inget, ska ju i alla fall in där och tilläggsisolera framöver, ligger ca 120-140 mm mu bara...
 
75mm gäller vid uppvärmt utrymme, 110 annars.
 
Oki, det stod det inget om på Uponors sida.

Kan man köra 75 mm fram till ouppvärmt utrymme och sen 110 mm?

Går det bra att köra från där vakuumventilen sitter idag? Eller måste den sitta i anslutning till WC röret?
Hmm, då lär det ju vara 110 mm i krypgrunden också...
Då är det nog lika bra att dra 110 mm hela vägen, och kapa in sig på röret rakt under WC'n.

Annars hade det varit enklast rördragning från vakuumventilen :)
Om ni undrar varför jag har en vakuumventil på enskilt avlopp så är det för att VVS'aren jag talade med rekommenderade det... :-/
 
Skjut vvs:aren , vakumventil FÅR inte användas ihop med enskilt avlopp
 
larsson r skrev:
Skjut vvs:aren , vakumventil FÅR inte användas ihop med enskilt avlopp
Var står det att man INTE FÅR använda vacumventil till enskilt avlopp?

Enskilt avlopp kan ju vara uppbyggt på väldigt många sätt. Enskilt innebär ju bara att det inte är kommunalt.
Tekniken kan ju se olika ut och hur avluftningen anordnas måste väl snarare bero på vilken teknik man använder och hur systemet är kopplat.

Men du har kanske rätt så det är mer en stilla undran. Trodde snarare det var en rekommendation för normalfallet.
 
Redigerat:
Det är till för att få självdrag genom infiltration/markbädd via slamavskiljaren och genom huset och upp på taket där det får lukta illa :)
Då slipper man förhoppningsvis lukt vid brunnen och att infiltration/markbädd syresätts.
Vad jag läst mig till, man ska göra allt själv (med hjälp av detta forum:)).

Köpte rör idag, så nu kopplar jag på mig på WC-röret och drar 110 mm upp till taket, får se hur det ser ut sen, om det blir ett mindre hål ut, eller om det är lätt att göra större :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.