Hej
Jag håller på att renovera badrummet och precis där jag tänkt bygga in en vägghängd toalett sitter avluftningen till avloppet. Där fin inget bra ställe att dra om det på utan det måste vara där eftersom resten av regelverket är för smalt.

Min undran är om man vågar göra passagen genom badrummet lite smalare. Avluftningsröret är 110 hela vägen. Vågar man dra om det till 75 för passagen genom badrummet och sedan förstora upp till 110 igen innan det går upp på vinden?
 
Jag har 75mm helavägen upp, funkar bra här, kanske är olika beroende på hur avloppssystemet ser ut, inte en aning.
 
Det som jag fick av min rörmokare (och vill minnas att det finns ett antal trådar om detta här) och som är gjort i vårt hus är att vi har avluftningen på 75mm som sen växlar upp till 110mm i vindsisoleringen för att sen gå ut på taket. Anledningen skulle vara att 110mm inte riskerar att frysa igen vilket 75mm skulle ha en större risk att göra. Vet dock inte om det finns några branschregler som styr detta.
 
I mitt förra hus fanns både 50mm och 75mm avluftningsrör. Dessa gick ihop innan vindsisoleringen och blev sedan 110 på kallvinden. Att ha 50mm är säkert hur fel som helst men det fungerade utan problem.
 
Jag gör en liten flaskhals på 75 genom badrummet blir det stora problem får jag dra en helt ny avluftning från källaren i ett annat schakt
 
Glädjer mig åt att ingen föreslår vacumventil vilket riskerar att ödelägga avloppsanläggningen om du har en markbaserad sådan.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Markbaserad? Ödelägga? Varför fungerar inte vacumventil?
 
För med en vakumventil så får inte markbädden syre o dör
 
På min markbädd med "biomoduler" sitter det 2 st luftningsrör ett i början och ett i slutet.
 
dextrocell skrev:
Markbaserad? Ödelägga? Varför fungerar inte vacumventil?
Avluftningen har ju egentligen två syften. Den ena är den praktiska så att vattenlåsen inte sugs ur när man spolar (luften kommer då in via avluftningen istället). Den andra, och som tyvärr allt för få känner till, är att avluftningen fungerar som syresättare av hela avloppsanläggningen och då inte bara infiltration/markbädd.

Det är förstås jättebra med luftningsrör för biomodulerna i bädden, men även slamavskiljaren behöver syresättas och det gör man då via avluftningen. Luften dras in i nedersta/bortre änden av infiltrationen/markbädden, går via slamavskiljaren och ledningssystemet upp på taket. Detta är en ständigt pågående process som syresätter avloppsanläggningen och gör att bakterierna, som är syretärande, får det bränsle de behöver för att förintas (avgå till vatten och koldioxid om jag inte har fel).

Utan avluftning skapas istället en syrefattig miljö (liknar den som du har i vattenlåsen) och då bildas det "snorslem" som istället riskerar att sätta igen din infiltration/markbädd.

Vacumventil kan vara en bra idé och det är om man har två hus kopplade till samma avloppsanläggning. Har man avluftning på båda husen riskerar de att lufta varandra istället för avloppsanläggningen. Då kan en vacumventil i ett av husen vara en bra lösning.

Hur kollar man då om avluftningen finns och fungerar?
1. Rökpatron. Jag har köpt från Björnax tror jag de heter. Sök på nätet. Tar mellan 5-10 minuter från att man hänger patronen i slamavskiljaren tills att det ryker på taket.
2. Lukta vid röret. Avloppsrening luktar.
3. Titta och lukta i slamavskiljaren. Svårt att förklara hur det skall se ut och lukta och det är ju sällan man springer runt hos grannarna och tittar i deras brunnar, men om du har ett hus med korrekt avluftning som man vet fungerar kan man ju jämföra. Någon sade att man inte skall ha något flytslam (i sista kammaren) på en slamavskiljare som är korrekt luftad.

Jag är inte världsbäst på detta men tycker det är tråkigt när många bygger avloppsanläggningar för en massa pengar och sedan saknar avluftning vilket gör att den sakta men säkert havererar från och med första dagen den används.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.