Måste avluftning av avloppet sitta efter WC eller kan den grenas av innan (se bild)?

avluftning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag inte kan sätt avluftningen efter WC är att där sitter en mur.
 
Det går bra som du ritat, om det inte är tiotals meter till avluftningsavsticket vi talar om.
 
Det handlar om c:a 1 meter och sedan är det c:a 4 meter innan avluftningen kommer upp till taknocken.
 
Lite Off Topic:

Jag tror att du skall ha fler upphängningar, typ två till på den längre sträckan, och en eller två vardera på Toaavloppet och till duschen. Jag är dock inte proffs.

Även den närmaste upphängningen för handfatsavloppet, den ser ut att kunna glida på röret, då blir den "slapp" och röret är inte längre fixerat i höjdled.
 
Redigerat:
fortsätter off topic, är det en vanlig krypgrund? ska rören isoleras?
brukar man isolera avlopp i krypgrunder?
 
Nej dom skall vara tomma och rena så det finns ingen frysrisk normalt sett.
 
cecar33 skrev:
Nej dom skall vara tomma och rena så det finns ingen frysrisk normalt sett.
brukar det inte föreligga frysrisk i krypgrunden?
 
hempularen skrev:
Jag tror att du skall ha fler upphängningar, typ två till på den längre sträckan, och en eller två vardera på Toaavloppet och till duschen. Jag är dock inte proffs.
Tack för din omtanke men jag ä säker på att det håller.
- Jag håller mig inom de klammeravstånd som Uponor anger.
- Alla rör är tryckta i botten (4-6 cm) så inga rör kan glida.
- Alla rör är klamrade i minst två riktningar på ovansidan.
- Jag lade armar och ben om rören och hängde mig i rören efter jag var klar, så de pallar minst 70 kg. ;)

thestrut skrev:
är det en vanlig krypgrund? ska rören isoleras?
Ja, det är krypgrund. Där blir sällan minusgrader. Dessutom behöver avloppsrör inte frostskyddas alls i normala fall. Även om jag bara skulle spola kallvatten på +4° så hinner det aldrig nå fryspunkten.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.