Hej,
Nytt problem, har ej sett att frågan har tagits upp tidigare här.

Jag har ett problem som någon kanske kan hjälpa mig med m.a.p. avluftning av avloppet.. Vi håller på med en tillbyggnad på sommarstugan som skall inrymma en toalett.
Nu till problemet:
Runt tillbyggnaden vill vi ogärna ha en öppen avluftning pga den sprider lukt och det är lite komplext att fortsätta upp med luftningen på det stora huset.
I och med det funderar jag på att sätta en avluftningsventil/backventil i tillbyggnaden som tillgodoser att det inte blir undertryck i systemet vid spolning. Problemet är bara vad som händer om det blir övertryck från trekammarbrunnen, det lär ju bildas gaser mm som behöver vädras ut. Räcker luftningen vid infiltrationsbädden (nedströms) för detta? I så fall borde det väl faktiskt funka med en backventil som ventialtion? Eller är risken överhängande att det kommer att bli övertryck mot backventil och vattenlås?

Lite fakta:

Trekammarbrunnen ligger ca 15 m från huset (utan någon luftning melllan dem).
Infiltrationsbädden ligger ca 60 m från trekammarbrunnen sammankopplat med 110mm markrör. I början av bädden finns en brunn med fördelningsrör och avluftning.

Tackar på förhand för svar!
 
Mikael_L
Såvitt jag har hört (för jag är absolut ingen expert på området) så måste avluftningen till enskilda avlopp med infiltration eller markbädd vara ett öppet rör (på taket som oftast).
Detta för att trekammarbrunnen och bädden kräver luftombyte och syresättning för att biologiskt sett fungera korrekt.

Detta tycker jag borde betyda att det räcker med att ena avloppsstammen är öppet luftad ifall man delar avloppstammen någonstans, t.ex. till olika byggnader.

Ta detta bara som uppgifter du kan fortsätta att kontrollera, för jag är långt ifrån säker på allt detta.
 
Hej,
Tack för svar, fast fågan är ju egentligen om avluftningen vid bädden (ca 60 m nedströms från trekammarbrunnen) är tillräcklig för att evakuera övertyck. Undertrycket löser ju min avluftning i tillbyggnaden (som dock har backventil).
 
luftaren över tak är viktig för att få NER syre i bädden
 
Jomen det finns ju en fördelningsbrunn precis vid infiltrationsbädden som är öppen upptill. I den brunnen fördelas vattnet från trekammarbrunnen ut till bädden. Brunnen har bara ett löst lock och luft kommer in där. detta innebär att det borde ge syre både till bädden samt gå luft i röret upp till brunnen.
 
I många (äldre?) trekammar brunnar mynnar inloppsröret under "vattenytan" genom att inloppsröret är neddraget med en 90-graders böj, så luftens väg upp till avluftning på tak är därmed bruten. Kolla hur det ser ut i din brunn.
På utloppet till fördelningsbrunnen ska det då (enl min kommun) sitta ett ett vertikalt ställt T-rör som gör att det renade vattnet kan rinna in genom den nedre grenen och luft komma in genom den övre. På trekammarbrunnen ska det sedan finnas en avluftning.
Det finns en bok som heter något i stil med "Enskilt vatten och avlopp", som tidigare fanns att köpa på Svensk Byggtjänst. Den boken har bra beskrivningar över olika avloppsanläggningar och lösningar för olika typer av markbäddar och infiltrationsbäddar.
 
Hej,
Tack för svaret! Intressant! . Det är en helt ny brunn, och tror inte att den har en en 90- böj, jag skall kolla!
Om den inte har några böjar borde väl mitt resonemang stämma, dvs att man får luftning av bädd och 3- kammarbrunnen via fördelningsbrunnen -> genom detta skulle jag alltså kunna ha en ventilerad luftning som endast öppnar vid undertryck i avloppsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.