Hej

Jag undrar om det är någon som kan rekommendera en avluftare för denna tank?
Har förstått att Trebema inte vill ha med Automatluftare att göra.

mvh
Södergården
 
Varför en avluftare ?
Räcker det inte med att dra en vanlig rörledning från tankens topp ?
Luft stiger ju uppåt så det borde funka tillfredställande även på denna tank.

Mvh
 
Förlåt glömde skriva att det skall bli ett slutet system och då måste det sitta någon form av propp med luftning i för att få ur luften ur tanktopparna.
 
Jag har en vanlig element luftare på ett rör som går från toppen på tankarna. Dom där automat luftarna fungera inte bra
 
Sätt dit en vanlig bollkran monterad på ett rör från toppen på tanken till ett lämpligt ställe du kan släppa ut lutt/vatten på
 
jag har satt ett rör en bit rakt upp och sedan vinkel så det går ut vågrätt genom isoleringen, utanför isoleringen ett t med en vakumventil uppåt och rakt ut en vanlig kulventil och efter den en avluftningsnippel från harald nyborg som småläker....
 
om man har en kulventil med fritt utblås och öppnar/stänger den så blir det en liten stråle vatten med lång räckvidd och högt tryck:(
 
Kanske en vanlig luftnippel från tex Rinkaby??

Kör själv med artnr 2982 i toppen på mina acktankar.

Mvh Ulf
 
  • avluft.jpg
Dra ett 15mm cu rör från tankens topp till vägg, sätt en mini kulventil i lagom höjd på röret för att sedan drar röret ner till golv/gb.
 
Jag har ett vanligt litet rör 90* ut från tanken och sen en kulventil. Den varma dumma strålen, och den är varm! Har jag fått bort genom att bara sätta en dit en trädgårdsslang koppling på kulventilen och sen en slang stump som går ner till golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.