Har tagit upp hål i lockpanelen i huset för att sätta dit don för avluft och uteluft. Nu tänkte jag fixa hålen genom husväggen som består av gips och PUR-skum. Frågan är om isoleringen till uteluften behöver hänga med hela vägen ut till inloppsventilen eller räcker det om isolering+kondensstrumpa slutar inne på kattvindens insida? :screwy:
 
Du kan dra röret oisolerat genom väggen, efterlaga med pur-skum och anslut kondensstrumpan mot pur-isoleringen. Det viktiga är att du inte får luft som kondenserar mot röret
 
  • Gilla
dejvid
  • Laddar…
Tack!
Har grävt igenom forumet och kommit fram till samma sak som dig. Ska försöka hålla lite uppsikt på rören under vintern. Hade jag varit helt hundra på att kattvinden alltid var nästan lika kall som utomhusluften så hade kondens varit ett mindre problem men jag gissar att vinden värms upp lite av en varm tvättstuga.
 
Avluftsröret måste du (värme-)isolera om det går i ett kallt utrymme annars får du kondens inne i röret.
Uteluftsröret måste du (kondens-)isolera om det går i ett varmt utrymme annars får du kondens på utsidan röret.

Isolera du båda rören, så är du säker :)
 
Vad menar ni med avluft och uteluft?
Avluftning till avlopp har jag hört, och frånluft ... Men uteluft har jag nog aldrig hört.
Är bara nyfiken.
 
Det börjar med Uteluft, det är den som kommer utifrån fram till ditt ventilationsaggregat eller fläkt. Efter aggregatet är det Tilluft, det är altså den luft du blåser in i rummet. Luften du suger ut från rummet är Frånluft fram till aggregatet (fläkten) och därefter är det Avluft fram till du släpper ut den.

Överluft är luft som passerar från ett rum till ett annat. Cirkulationsluft är Frånluft som du blandar in i Tilluften.

Det finns ingen Inluft, Utluft eller Friskluft (det var länge sedan ;-)

Jag tror det var de flesta :)
 
Luft kan också vara....


....ingenting
 
  • Gilla
Allium
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.