Hej.

jag har valt att ha min avluftskanal genom väggen som är en thermomur. Men jag är lite osäker på hur man ska få det tätt och fritt från kondens. Jag har just nu ett spirorör som är klätt med kondensstrumpa genom väggen. Spiroröret och kondensstrumpan gör just nu längre ut än fasaden för att kunna anpassas till fasaden som ska byggas på. Jag får inte riktigt klart för mig hur jag ska gå till väga. Jag vill ju ha det tätt in i huset så att ha fogskum runt genomföringen känns ju logiskt. Men hur långt ut ska strumpan gå och om jag har strumpan hela vägen igenom kan jag väl inte ha fogskum som klämmer ihop strumpan?

jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Skulle se till att ha lite fall på röret så att eventuell fukt (inte så troligt ifall du isolera) rinner ut ur huset. fogskum isolerar ju väldigt bra så jag skulle bara lagt matta mellan de två fogskums ställen.
 
T topmount skrev:
Skulle se till att ha lite fall på röret så att eventuell fukt (inte så troligt ifall du isolera) rinner ut ur huset. fogskum isolerar ju väldigt bra så jag skulle bara lagt matta mellan de två fogskums ställen.
okej jag har lite fall utåt från huset. Vad menar du med mattan mellan de två fogskumställen?
Mvh
 
Ungefär så här, känns enklare och få ett stadigt montage ifall man kör skum direkt mot röret istället för med mjuk matta i mellan. Handritad skiss som visar isoleringsmetoder för rör med skum och matta angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T topmount skrev:
Ungefär så här, känns enklare och få ett stadigt montage ifall man kör skum direkt mot röret istället för med mjuk matta i mellan. [bild]

Aha okej. Så mattan är istället för strumpan då? Och i så fall så behöver jag täta strumpan mot thermomuren sedan?
 
Nej det är jag som förvirrar dig. Menar strumpan när jag skriver mattan.
 
T topmount skrev:
Nej det är jag som förvirrar dig. Menar strumpan när jag skriver mattan.

Okej då förstår jag. Tack så mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.