En sommarstuga med kommunalt vatten och avlopp.Ett grått plaströr är ventilation av avloppet och löper från avloppsröret under huset genom en garderob i huset och upp till vinden. Röret går alltså inte genom hustaket. Sedan kommunalt vatten och avlopp infördes har vi känt avloppslukt kommande från vinden ( tidigare sluten tank under huset) ibland väldigt intensivt och då otrevligt att vistas runt huset.En viktig aspekt är att jag inte kan komma in på vinden alltså kommer inte åt ventilationsröret på vinden. Har hört att en bra lösning är att sätta på en vacuumventil. Frågan är bara var? Kapa röret i garderoben och göra det där ? Kan man kapa den delen av ventilationsröret som ligger under huset och sätta på vacuumventil?Skulle det lösa mina problem utan att orsaka andra bekymmer?
 
Mina föräldrar byggde om och efter många år upptäcktes en lokal fuktskada på vinden, byggarna hade glömt dra ut luftningen genom taket. Var bara ett rör som slutade nån dec från taket. Firman tog ansvar och fixade detta om jag minns rätt. Tror de gjorde en genomföring ut på taket, då det är kallvind. Vacumventiler kan väl frysa har jag hört, om de fastnar stängda eller öppna eller slumpmässigt vet jag inte, men jag skulle inte vilja ha en i en garderob i vilket fall...
 
  • Gilla
Joydivision
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.