Goddagens!

Vid besiktning påpekade besiktningsmannen att avloppsventilationen tar slut på vinden, och att den var pluggad med isolering. Hans rekommendation var att dra ut den genom taket.

1. Jag har läst här i forumet om någon form av backventil att placera i rörändan. Är det att rekommendera? Det är en kallvind vi pratar om.

2. Om jag drar röret vidare genom taket, hur skall det då avslutas? Jag har sett dessa böjda järnrör som brukar användas i äldre hus, men i detta fall är det ett plaströr som går upp på vinden. Vad använder man då?

Rör har jag gott om:
http://web.telia.com/~u24805382/

/Q
 
Quilding skrev:
[länk]

/Q
herre dj..lar me don ........lider du av nån samlar sjuka ......eller [smiley=vrolijk_26.gif]
 
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Vilket slarv och vilken lukt det måste bli på vinden dessutom.
Normalt brukar man gå igenom yttertaket och montera en ventil med plåthuv.
/CC
 
T
Vacum-ventiler i innervindar kan frysa = dålig lukt + kondensproblem.
Bästa åtgärd är som Bygga-nytts bilder, ev med stos ovanpå för att förhindra ispropp vid ev extrem vinter. Ursäkta frågan men hur fasen lyckades du "ärva" 10 ton VVS ?
 
Tack för svaren allihopa!

Hehe... Angående rören så var det min farfar med bröder som hade VVS-firma en gång i tiden. När den siste brodern dog så tog farsan över rörlagret. Nu när han tröttnat på bråtet efter ca 25 år så tog jag över det. :cool:
 
Jag skulle sålt det som järnskrot.
/CC
 
T
Vågar nog påstå att ni suttit så länge på grejorna att en del har antikvärde nu, prova och kontakta alla byggnadsvårdsfirmor när det gäller mässing och förnicklade grejor, såg en del på fotona som inte går att få tag i idag. Kanske postorder för dig.....  ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.