Fick stopp i avloppet idag och nya plattan som jag låtit gjuta under halva huset blev delvis täckt med avloppsvatten... Jag har torkat upp allt och spolat av i möjligaste mån med vatten men det luktar ju satan! Även öst på med rengöringsmedl och skrubbat med borste...

Är ju orolig att plattan sugit i sig massa avloppsvatten och kommer stinka under en lång tid framöver... Det stog la i nån Timma eller två innan jag märkte nått... Finns det nått att göra????
 
Ring försäkringsbolaget till att börja med.
 
Det ska ju tilläggas att det inte är nån inredning eller liknande som tagit skada , huset är bara ett skal där plattan är.. Vad är det ja ska få ut av fbolaget?
 
Hjälp att sanera plattan om det behövs. Det handlar ju om en vattenskada på byggnaden.

Vattenskador orsakade av avlopp är ju inget ovanligt, så försäkringsbolaget lär veta hur man ska hantera det.
 
Ok... Första frågan är om det är ett stort problem med avloppsvatten på en platta? Sugs det upp? Stannar lukten kvar? Vi va ju snabba med att torka upp men... Känns ju inte helt stabilt eftersom betongen sugit upp
Endel...
 
Det är kanske läge för riktig sanering med hjälp av ozongeneratorer och annat.

Gör som Pelpet skriver!
 
Ok, idag när ja kom
Till huset va lukten nästan helt borta, 10 timmar efter läckan. Men det kan ku såklart finnas kvar nån svag lukt som inte försvinner så... Jag hör med dom ... Räknar dock med strul ..är ju inget nytt avlopp precis...på utsidan av huset
 
Om bara plattan står utan väggar och tak så kanske du inte känner så mycket lukt, men hur kul är det om du bygger ett hus på det och sen börjar det lukta mök så fort tak och väggar är på plats?

Försäkringsbolagen kräver att man ska göra vad man kan för att begränsa skadan, och när det gäller en sådan här skada så borde det ingå att kontakta bolaget snarast möjligt. Har du tur så behövs ingen åtgärd, och då kommer försäkringsbolaget att säga det och inte göra någonting. Har försäkringsbolaget fel, och det börjar lukta när huset är på plats, så ligger ansvaret hos dem inte inte hos dig.
 
Ok, huset är på plats, det är ju mitt eget avlopp som kläggat igen och orsakat läckan. Där läckan va är det dock bara platta och väggar å tak, ingen "inredning" Jag ska kontakta fbolaget. Hade ku bara varit gött att höra att lukten försvinner efter ett tag. Det borde la brytas ner eller?
 
Redigerat:
Går ju sisådär att reda ut detta... ringt runt hela morgonen och blir bara hänvisad vidare.. snart är jag la tillbaka till första nissen..... Tycker ju at nån borde veta vad som behövs göras... vet ju inte alls hur havloppsvatten/lukt bryts ner... om det kan lukta i nån vecka eller 10 år lixom...
 
Högtryckstvätta plattan med något miljönedbrytbart tvättmedel(så är det bara att spola ut det utanför efteråt)?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.