Hej,
Vi bor i hus med krypgrund och upptäckte igår att avloppsröret från diskmaskin och köksvask lossnat från sitt fäste (i grunden). Det har bildats små pölar i sanden där matfett, matrester, diskmedel m.m. kantar pölarna. Detta har vi avlägsnat så gått vi kunnat. Röret är tillbaka monterat och säkrat med hålband som är fäst i bjälklaget samt stenar som stöttar mot mark. Vi upptäckte också små flugor som ”mumsade” på dessa rester. Vi har sedan länge (många år) en permanent krypgrundsfläkt inkopplad i grunden som alltid är igång.

Nu till mina frågor:
• Hur går vi vidare med upptorkningen i grunden? Ny sand måste ju läggas dit….
• Vad gör vi med flugorna? Kan vi använda oss av insektsspray? Vet att allt organiskt material måste avlägsnas först.
• Är det något annat vi måste tänka på för att bli så det torrt som möjligt?
• Är ett alternativ att sätta ner en mobil avfuktare, fuktslukare eller dyl?

Tacksam för all hjälp!
 
Jag hade punkterat plasten där pölarna är och sen sett hur det utvecklade sig. Flugorna lär försvinna när förutsättningarna inte är gynnsamma längre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Har ni några problem med fukt där sedan tidigare?
 
  • Gilla
Monisken
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag hade punkterat plasten där pölarna är och sen sett hur det utvecklade sig. Flugorna lär försvinna när förutsättningarna inte är gynnsamma längre.
Tack för ditt snabba svar.
En tanke…om jag punkterar plasten måste den väl bytas ut därefter!?
 
M Monisken skrev:
Tack för ditt snabba svar.
En tanke…om jag punkterar plasten måste den väl bytas ut därefter!?
Nä, det vore lite overkill att byta plasten för att man gjort ett par hål med en 5mm skruvmejsel😉 tejpa hålen isf.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har ni några problem med fukt där sedan tidigare?
Nej det har vi inte.
 
Varför kör ni en fläkt hela tiden om det inte är några fuktproblem?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Nä, det vore lite overkill att byta plasten för att man gjort ett par hål med en 5mm skruvmejsel😉 tejpa hålen isf.
useless useless skrev:
Varför kör ni en fläkt hela tiden om det inte är några fuktproblem?
Bra fråga men när vi köpte huset 1990 fans det förhöjda värden enligt besiktningsman. Rekommendationerna var att ha fläkt på kontinuerligt. Minns inte varför…kanske beroende på vilken typ av mark huset är byggt på. Vi bor på lera..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.