Vi hade tvärstopp i köksavloppet så vi ringde en spolar-firma måndagen innan nyår. Han kom och kollade lite, och bestämde sig för att spola rent med nån slags U-munstycke från "andra änden", antagligen pga att det var en del 90-graders-krökar precis i köksänden. (Röret går i krypgrunden 5-6 meter och ansluter sen till ett toalettavlopp. Toan funkade fint, så vi visste att stoppet satt i just det långa röret.) Stoppet släppte, men köksgolvet fylldes med svart, tjock, fruktansvärt stinkande sörja med fettklumpar och annat mums. "Hoppsan, det där ska inte kunna hända", sa killen som spolade(!?)

Till saken hör att vi har målat trägolv från 1800-talet, samt platsbyggd inredning med fasta socklar, dvs det är inte bara att knäppa loss socklarna och moppa under skåpen, direkt. För att komma åt måste hela inredningen väck. Det tog ett par timmar att moppa det synliga golvet och t ex under spisen rent. Men hela nyårshelgen stank kök och vardagsrum som ett utedass. Nu är det bara i köket det stinker. Men stanken har inte avtagit nämnvärt på de här dagarna. Idag fick vi fakturan på 2200 kr. Kan man klaga och kräva att slippa betala hela/delar av fakturan? Eller är svart stinkande sörja i hela köket en risk man får ta när man anlitar avlopsspolare? Jag kan ju spontant tycka att han kunde pluggat röret i köksänden, men det kanske inte går av nån anledning? Har noll erfarenhet av avloppsspolning sen innan...
 
C
Tycker det låter lite väl klantigt. Lite som en spolning någon skrev om här där slangen kom upp genom grannens toalett och matades runt i dennes lägenhet :seenoevil:

Alla spolfirmor som jag har haft att göra med har varit noga med att förebygga liknande händelser, men en olycka kan ju förstås alltid hända. Men om det skulle hända kan man ju hantera det snyggare än att rycka på axlarna och skicka en faktura.
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Kontakta ditt försäkringsbolag omgående.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det där måste vara avloppsspolaren försäkringsbolag som skall lösa det.
Kunden, dvs ts, skall inte behöva göra någonting. Avloppspolaren skulle omedelbart kontaktat en seriös saneringsfirma o sett till att det blir ordentligt rengjort o tagit allt på sig o sin försäkring.
Att bara lämna o sedan dessutom ha mage att skicka en räkning är utomordentligt dålig service. Be honom ordna upp sitt skit innan han får ett öre!
Jag blir förbannad när jag hört sådant här!!!:mad:

(Nu har ju iofs TS inte lämnat all info, men utifrån vad jag läst så tycker jag så.)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
knipo har rätt. Jag vet inte hur mycket dialog du har haft efter det hände men om de inte bjuder till själva så börja med en dialog om att hitta en lösning tillsammans (de måste stå för alla kostnader). Att du har sanerat själv är helt galet, du skulle inte behövt lyfta ett finger. Vill de inte stå för något så får du tuffa till dig och ställa ett ekonomiskt krav.

Gör en tydlig sammanställning av alla kostnader och skicka den till dem som ett krav, den ska vara korrekt och relevant. Inga låtsaskostnader. Dina utgifter har ju inte heller stannat av eftersom du fortfarande har kvar luktproblemet. Jag tycker att du ska ge dem en chans att åtgärda det själva innan du gör något mer.

Här har du förhoppningsvis fått hjälp av dem, men får du inte gehör så får du påminna om ditt ekonomiska krav i ett brev där du skriver att om du inte fått betalt inom tex 5 dagar kan du välja att gå vidare rättsligt utan ytterligare föregående kommunikation.
 
K krstd skrev:
Vi hade tvärstopp i köksavloppet så vi ringde en spolar-firma måndagen innan nyår. Han kom och kollade lite, och bestämde sig för att spola rent med nån slags U-munstycke från "andra änden", antagligen pga att det var en del 90-graders-krökar precis i köksänden. (Röret går i krypgrunden 5-6 meter och ansluter sen till ett toalettavlopp. Toan funkade fint, så vi visste att stoppet satt i just det långa röret.) Stoppet släppte, men köksgolvet fylldes med svart, tjock, fruktansvärt stinkande sörja med fettklumpar och annat mums. "Hoppsan, det där ska inte kunna hända", sa killen som spolade(!?)

Till saken hör att vi har målat trägolv från 1800-talet, samt platsbyggd inredning med fasta socklar, dvs det är inte bara att knäppa loss socklarna och moppa under skåpen, direkt. För att komma åt måste hela inredningen väck. Det tog ett par timmar att moppa det synliga golvet och t ex under spisen rent. Men hela nyårshelgen stank kök och vardagsrum som ett utedass. Nu är det bara i köket det stinker. Men stanken har inte avtagit nämnvärt på de här dagarna. Idag fick vi fakturan på 2200 kr. Kan man klaga och kräva att slippa betala hela/delar av fakturan? Eller är svart stinkande sörja i hela köket en risk man får ta när man anlitar avlopsspolare? Jag kan ju spontant tycka att han kunde pluggat röret i köksänden, men det kanske inte går av nån anledning? Har noll erfarenhet av avloppsspolning sen innan...
Nu var det ju länge sedan både inlägget skrevs o ts var inloggad, men jag frågar ändå, hur gick det?
Fick du någon hjälp?
Hoppas att du i alla fall slapp betala.
O viktigast av allt, fick du rent inredning o golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.