Hej. Hos min särbo, så byts det till nya maskiner. De tidigare stod på samma plats, alltså slangen från tvättmaskinen står precis ovanför golvbrunnen. Problemet är att slangen åker ut ur brunnen när jag ställer maskinen ovanpå slangen (se bild). Finns det någon färdig lösning på det, eller ska jag börja rita eget och 3D -printa?

Tacksam för tips o råd :)
 
  • Slang till tvättmaskin sticker fram under maskinen och ovanför en golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar väl finnas galler till golvbrunnar med hål i där det kan räcka med att sticka ner den. Har dock sett hos någon att de satte ett buntband runt slang o del av brunnsgallret för att hålla den på plats då vissa maskiner tömmer med bra tryck. Själv har jag ett tvättställ över där den är inkopplad på avloppsröret via någon smart grej för att även kunna koppla på kondensvattnet från torktumlaren som är bredvid.
 
Claes Sörmland
En kattstrypare (buntband) i gallret till brunnen?

EDIT: verkar vara en bra idé i och med att förslaget kom från två oberoende skribenter ganska omedelbart.
 
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Gallret är av tunn plåt o slangen är rätt styv, så den kommer garanterat att sprätta upp igen. Så fort maskinen ställs ovanpå, så kläms slangen lite så den sprätter upp...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Justera fötterna på maskinerna så att det blir större avstånd mellan undersidan av maskinerna och golvet.

Hur ser slangen ut?
 
Ja, köpte ett par vibrationsdämpare som höjde, men det hjälpte inte. Det blir en 90 -graders böj. Ska köra CAD och 3D -printa en egen lösning på det.

Slangen är den som följde med en Bosch Series 6.
 
Fötterna på maskinen ska väl gå att snurra på för att få upp höjden, det brukar kunna gå att höja i alla fall 5cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.