Hej! Köpt en begagnad diskmaskin men visade sig att de som demonterat den har kapat ”gummistosen” längst ut på avloppsröret. Slangen går fortfarande på vattenlåset men känns inte som det kommer bli lika tätt med slangklämman då det är flexslangen jag kommer få nypa åt med slangklämman. Något tips? :)
 
  • Ett vitaktigt, böjt plaströr hålls upp framför en suddig bakgrund, eventuellt slitage eller smuts syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny avloppsslang är inte många kronor annars.
 
Nej absolut men den såg inte direkt enkel ut att byta, gick in i maskinen och anslutningen såg inte direkt enkel ut att byta. Kan man skarva dessa avloppsrör utan ”gummistosen”?
 
Vulktejp och slangklämma har jag kört tidigare vid samma problem, fungerade felfritt i många år. men kan såklart inte garantera något.

att byta avloppslang på många diskmaskiner kräver ofta att baksidan på maskinen demonteras, och är allmänt lite småbökigt, inte allas att jämföra med motsvarande på tvättmaskin där det ofta är en klämma bara.

Kolla gärna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-avloppsslang-pa-siemens-sk65m002sk-diskmaskin.323605/
 
  • Wow
Etrusk
  • Laddar…
T tergo skrev:
ev VIOKS Washing Machine Drain Adapter Rubber End Piece Ø 22mm for Connection Ø 19mm, Hose and Washing Machine Drain Hose Adapter Washing Machine Drain / Drain Hose End for Dishwasher : Amazon.se: Home & Kitchen

Det där såg ut som en riktigt bra lösning, något liknande fanns inte på byggvaruhusen när jag senast kollade. Bra tips!
 
Tack för alla snabba svar! :) Såg en film på youtube när de bytte slangen (monterade bort tanken), det var inte så knepigt så blir nog ny slang! :)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
K Kanelbullen123 skrev:
Vulktejp och slangklämma har jag kört tidigare vid samma problem, fungerade felfritt i många år. men kan såklart inte garantera något.

att byta avloppslang på många diskmaskiner kräver ofta att baksidan på maskinen demonteras, och är allmänt lite småbökigt, inte allas att jämföra med motsvarande på tvättmaskin där det ofta är en klämma bara.

Kolla gärna tråden
[länk]
Inga diskmaskiner tar man bort baksidan på
Och tvättmaskiner är betydligt bökigare
 
Fick skarva slangen på tvättmaskinen, mätte innerdiametern,var samma som ytterdiametern på ett cykelstyre hehe, , så kapade en bit,sen två slangklämmor ,så var saken biff!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.