Ett gammalt hus från 40/50 tal med allt avlopp i gjutjärn. I krypgrunden är det som är synligt delvis bytt till plast i ett tidigare skede. Plaströren ser inte moderna ut de är gråvita, inte den moderna grå färgen skarvarna mot det gamla gjutjärnet ser ut att vara limmade och har lätta märken av läckage. Vid en renovering av huset invändigt då badrum och kök skall renoveras byts naturligtvis gjutjärnet ut mot plast, går det att behålla de delvis utbytta rören i kryputrymmet eller är det bättre att riva hela rasket och börja från början. I en träkåk behöver plaströren vara klassade för ingjutning. Jag tänker dra så mycket som möjligt själv. Var köper man billigast rörmaterial av god kvalitet.
Tacksam för svar
 
Krilleman
Gråvita plaströr som är limmade brukar vara tunna som äggskal och spricker lätt bara man tittar på dom.

När tror du plaströren installerades?!

Jag skulle oavsett bytt hela rasket, men det kanske bara är jag, plast är inte dyrt och varför inte göra om det korrekt från början när man endå har allt upprivet...
 
Det var väl det jag tänkte Gammalt är alltid gammalt,
 
Gamla plaströr från 70 och 80-tal var gjorda i någon dålig plast, PVC? Nu har mjukgöraren gått ur plasten och rören har blivit otroligt spröda.

Sannolikheten att du har kassa plaströr bedömer jag som hög.
 
Jag har handlat avlopp av god kvalitet (tror jag) på Rinkaby. Här i Stockholm är annars Hornbach billiga, men deras avloppsrör verkar ha tunnare väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.