Hej,
vi håller på att renovera köket och vi behöver flytta dräneringen. Problemet är anslutningen av det nya röret till det gamla. Tror du att det blir ett problem i framtiden, om vi använder ett 50mm rör under golvet (för ca 1 meter till diskbänken). Det blir golvvärme och kakel.
Vilket alternativ föreslår du utan att riva allt ?
Tack
 
  • Rörsystem med böj och etikett, genom vägg och golv, oavslutat byggarbete, grå och beige nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i golv, rörinstallation, väggarbeten, anmärkningspilar, renoveringsprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte ansluta med ett 75 rör om ni rensar den befintliga gjutjärnsmuffen från det gamla röret. Alternativt att bila fram gjutgärnsmuffen och ansluta direkt på släta röret med en fernco muff.
 
  • Gilla
Fabio_0001
  • Laddar…
Rent flödesmässigt räcker 50mm för köksavlopp. Men man brukar förorda 75mm, för att ge lite marginal mot igensättning. Det blir alltid en massa fettavlagringar i köksavlopp.

Kan man inte billa upp lite och kapa järnröret en bit ned i plattan?

Det där gjutjärnsröret, hur gammalt är det? Kanske borde bytas nu när det är relativt öppet?
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Rent flödesmässigt räcker 50mm för köksavlopp. Men man brukar förorda 75mm, för att ge lite marginal mot igensättning. Det blir alltid en massa fettavlagringar i köksavlopp.

Kan man inte billa upp lite och kapa järnröret en bit ned i plattan?

Det där gjujärnsröret, hur gammalt är det? Kanske borde bytas nu när det är relativt öppet?
tack. Gjutjärnsröret är troligen från 1956 men ser ut att sektionen är i bra skick
 
B
75mm för ingjutning för att ha marginal mot igensättningar. Är det 50 kan du på sikt få problem med igensättning.
 
Har själv 50mm från diskbänken i bjälklaget monterat 2001. En gång per år får jag dosera massor med lut och låta stå över natten och sen spola ner 50l hett vatten.
Överväger att byta det på sikt underifrån på något sätt. (Källare)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har själv 50mm från diskbänken i bjälklaget monterat 2001. En gång per år får jag dosera massor med lut och låta stå över natten och sen spola ner 50l hett vatten.
Överväger att byta det på sikt underifrån på något sätt. (Källare)
tack så mycket... det är det jag vill undvika.. Jag tror att vi ska riva betongen och gå med en 75 mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.