Jag byter avlopp och förbereder för nytt. Kommer ha ett badrum kombinerat med tvättstuga i källaren. På ena väggen blir det WC, handfat och dusch och på andra blir det bänkskåp med vask, avlopp och bredvid tvättmaskin. Handfat får 50mm rör som kommer ut ur vägg. Dusch 75mm och WC 110. Jag dra bort 75 rör till vaskskåp och tvätt. Har köket ovanför och här kommer 50rör ner jkenom taket längs väggen som skall anslutas. Där av känns det bättre med 75 mm rör fram dit. Men har inte riktigt bestämt hur jag skall göra här med vaskskåpet och tvättmaskinen.

För det första är jag rätt på det med dimissionerna?

Hur skall jag lösa vask och tvätt? Skall jag dra upp ett 75 rör till vasken och ansluta tvättmaskinen till vattenlåset. Eller är det att föredra att dra upp ett eget 50 rör till tvätten med eget vattenlås?

Ritning av källarplan med avsedda avloppsrör och dimensioner för WC, handfat, dusch, vask och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malov71 och 1 till
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Jag byter avlopp och förbereder för nytt. Kommer ha ett badrum kombinerat med tvättstuga i källaren. På ena väggen blir det WC, handfat och dusch och på andra blir det bänkskåp med vask, avlopp och bredvid tvättmaskin. Handfat får 50mm rör som kommer ut ur vägg. Dusch 75mm och WC 110. Jag dra bort 75 rör till vaskskåp och tvätt. Har köket ovanför och här kommer 50rör ner jkenom taket längs väggen som skall anslutas. Där av känns det bättre med 75 mm rör fram dit. Men har inte riktigt bestämt hur jag skall göra här med vaskskåpet och tvättmaskinen.

För det första är jag rätt på det med dimissionerna?

Hur skall jag lösa vask och tvätt? Skall jag dra upp ett 75 rör till vasken och ansluta tvättmaskinen till vattenlåset. Eller är det att föredra att dra upp ett eget 50 rör till tvätten med eget vattenlås?

[bild]
Hej.

Jag har ungefär samma setup som dig. Men vid vasken har jag valt att ha en golvbrunn utifall att det skulle bli ett läckage någonstans så kan det rinna av. Sedan har jag ifrån TM dragit ett avloppsrör som jag köpte på biltema ner till brunnen. Annars stämmer alla andra dimensionerna. (Jag har 75mm vid vask och handfat för jag hade sådana rör liggandes)

Vh Alexander.
 
  • Gilla
Malov71
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Jag byter avlopp och förbereder för nytt. Kommer ha ett badrum kombinerat med tvättstuga i källaren. På ena väggen blir det WC, handfat och dusch och på andra blir det bänkskåp med vask, avlopp och bredvid tvättmaskin. Handfat får 50mm rör som kommer ut ur vägg. Dusch 75mm och WC 110. Jag dra bort 75 rör till vaskskåp och tvätt. Har köket ovanför och här kommer 50rör ner jkenom taket längs väggen som skall anslutas. Där av känns det bättre med 75 mm rör fram dit. Men har inte riktigt bestämt hur jag skall göra här med vaskskåpet och tvättmaskinen.

För det första är jag rätt på det med dimissionerna?

Hur skall jag lösa vask och tvätt? Skall jag dra upp ett 75 rör till vasken och ansluta tvättmaskinen till vattenlåset. Eller är det att föredra att dra upp ett eget 50 rör till tvätten med eget vattenlås?

[bild]
Dimensionerna ser bra ut. Vasken körde jag på en golvbrunn placerad under vasken ifall det händer nått med tm. Jag drog fram ett eget 75mm rör för tm och muffade ner till 50mm vid golvet. Så slipper man att rensa golvbrunnen från ludd av tm.
 
Redigerat:
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Jag har ungefär samma setup som dig. Men vid vasken har jag valt att ha en golvbrunn utifall att det skulle bli ett läckage någonstans så kan det rinna av. Sedan har jag ifrån TM dragit ett avloppsrör som jag köpte på biltema ner till brunnen. Annars stämmer alla andra dimensionerna. (Jag har 75mm vid vask och handfat för jag hade sådana rör liggandes)

Vh Alexander.
Har haft tankarna på att ha en brun under vasken. Men tänker IKEA skåp och med en sockel på 80mm så blir det inte jättelätt att rensa brunnen. Där av tänkte jag att ett 75 rör till vask och så kör man tvättmaskinen via vattenlåset. Och ett 50 rör till befintligt rör från köket ovanför.

Brun tänkt jag att jag har i duschen på andra sidan rummet. Alltså 2,5 meter där ifrån. Och med fall mot duschen så bör de väl räcka med en öppen brunn i rummet?
 
M Malov71 skrev:
Dimensionerna ser bra ut. Vasken körde jag på en golvbrunn placerad under vasken ifall det händer nått med tm. Jag drog fram ett eget 75mm rör för tm och muffade ner till 50mm vid golvet. Så slipper man att rensa golvbrunnen från ludd av tm.
Tack, jag kommer oxå dra fram ett eget till tvättmaskin. även om de hamnar i samma skåp så får jag ett eget vattenlås och då slipper jag risken att avloppslukt kan trycka in via vattenlåset under vask. Och den har möjlighet att svälja mer vatten.

Kommer även köra 75 mm i golv hela vägen fram till böjen upp genom golv. Så minst 75mm i golv och bara 50 upp genom böjen.
 
  • Gilla
Malov71
  • Laddar…
Luftningen på avloppet vart är den?
 
Ricksson Ricksson skrev:
Luftningen på avloppet vart är den?
Den är längre bort i hallen. Upp genom vinden. Så det kan bli så att jag får komplettera med en extra avluftning på röret från köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.