Hej!

Jag undrar om nån expert kan uttala sig om detta, om det finns risk med att avloppsröret inte sticker upp ur golvet utan man får sticka ner röret i den gummimuffen?

Detta ligger på andra plan och träbjälklag.

Tacksam för svar

mvh
Bumbi
 
  • avloppsrör till handfat 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Enligt mig finns det absolut en risk.
Med tanke på att röret sitter så långt ner så kan det inte ha funnit en möjlighet att få på en rörmanschett på detta rör vilket betyder att först har man gjort avsteg ifrån Säker Vatten (för litet uppstick) och sen från BBV (ingen manschett) och sen har man eget ansvar för tätskiktet då detta är ett avsteg ifrån tätskikttillverkarnas (kan dra alla över samma kam här eftersom alla använder manschetter) monteringsanvisning.
Ev. vatten (under plattorna, på tätskiktet) som kanske behöver leta sig förbi detta område bereds helt enkelt en väg ner i bjälklaget.
 
Tack för svaret KTM

Kan man förlänga dessa rör smidigt?
 
Redigerat:
K
Kan tillägga att, rent estetiskt, så hade det också varit bättre att få upp röret, som sig bör. Då hade klippningen runt stosen inte behövt vara så stor och den hade dolts av "koppen" som sitter på röret. Misstänker att man i dagsläget ser själva fogningen sticka ut utanför "koppen" och det är inte snyggt.
 
K
Bambi skrev:
Kan man förlänga dessa rör smidigt?
Visst kan man förlänga röret, men nu är det försent med tanke på tätskiktet.
 
Är det så pass farligt så man ska begära omgörning av entreprenören eller ska man förslå pengaavdrag, enligt dig?

Om man gör om hur går man tillväga för att förlänga röret?
 
Redigerat:
K
Hur ni vill göra upp med entreprenören är upp till er, men jag tycker att detta är förkastligt. Jag blir bara arg när jag ser folk som gör så här. Inte så konstigt att branschen får dåligt rykte. Jag skulle inte acceptera detta. No way!!
Det är inte fackmannamässigt utfört. Ditt försäkringsbolag lär inte gilla detta om det händer något.
 
K
Personligen hade jag valt omgörning istället för pengaavdrag. Pengaavdrag känns bra för stunden, men man sover bättre genom att veta att det är rätt gjort. Dessutom så lär inte pengaavdraget vara i den storleken som det kan komma att kosta er om värsta scenariot sker. Då kan ett gjort pengaavdrag i efterhand kännas dumsnålt.
 
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.