Började fundera på upplägget i badrummet jag bygger och inser att jag borde göra om en del.
Detta gör att jag behöver hänga handfatet på en massiv vägg och därför inte kan dra upp avloppet i väggen som jag tidigare planerat.

Däremot kommer handfatet lika dikt mot vägg åt sidan, så jag undrar egentligen om man kan gå in med avloppet från sidan? Då kan jag fortfarande ha avloppet i väggen..
Förutom att det kommer kräva en speciallösning med lådorna i kommoden, är det något annat man ska tänka på?
 
Ja det verkar stämma. Går även i linje med avsnitt 2.8.2 (Rörgenomföring med spillvatten*rör i vägg med tätskikt) i Säker vatten 2011:1.
Men som jag räknar så blir det ett utrymme på max 150mm x 150mm x halva handfatets bredd (säg 300mm) så det är helt klart överkomlingt tycker jag.

Det enda jag är orolig för är att det ska vara någon annan regel som förhindrar en "sidodragning" helt och hållet?
 
Nä det kan jag inte tänka mig och har aldrig hört talas om. Då får du ju börja med att definiera vad som är fram och bak på din kommod, kanske är det en design-vask med kranen på sidan av vasken istället för bakom? Jag menar att "siddragning" är svårt att definiera. du får dra avloppet kors och tvärs i badrummet då länge du uppfyller alla krav på t.ex. lutning och genomföring vid tätskiktet.
 
Bila bort för avloppet är väl det bästa skulle jag säga
 
ullet
Finns det utrymme att sätta avloppsgenomföringen så långt ner så den hamnar under kommoden utan att komma för nära vägg/golvvinkeln? Då behöver du inte göra något åt lådorna och kan ändå dra avloppet åt sidan.
 
Det får nog bli att dra upp avloppet genom golvet istället, ser ut så här just nu:

20140412_164243_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite för meckigt att få till avloppet i någon av väggarna och frugan undrar varför jag ens krånglar till det :)
 
För att det blir snyggare om du krånglar till det. Fram med bilmaskinen!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.