Det är möjligt att min fråga har ett självklart "nej" som svar. Men i denna värld har man sett en och annan genialisk lösning på till synes omöjliga problem. Så jag chansar.

Skulle vilja bygga en gäststuga på tomten. Men den enda plats som finns att tillgå ligger 50-100 cm nedanför (och 20 m från) trekammarbrunnens inlopp. Huvudbyggnaden ligger på en kulle och därifrån är lutningen perfekt ner till brunnen. Frågan är om det finns någon som helst möjlighet att ändå få avloppsvatten (kök/toa) till trekammarbrunnen på ett beprövat sätt? Tänker mig någon typ av pumpanordning.
 
Jodå det är ganska vanligt med pumpar. Hela områden byggs med det, ledningarna grävs ned ytligt i gatan, alla fastigheter har en pump för att pumpa ut det. Har hört om kostnader på 20 - 40 000 för själva pumpen.
 
Rickard.
Givetvis går det att lösa, googla bara avloppspump så kan du läsa massor med information.

Markentrentrepenörer brukar ha bra koll på dessa om du tänkt leja någon sådan.
 
Claes Sörmland
Enklast och billigast är nog en liten inomhuspump, typ Saniflo. Duger säkert om du bara har den för gäster då och då.

Det enda att tänka på är att slamskiljare brukar inte gilla sönderskuret toaavfall, den avskiljer det sämre än intakt material.

Vill du göra det riktigt seriöst (dyrare) så lägger du en (mindre) slamavskiljare med pumpbrunn vid det nya gästhuset och pumpar direkt till spridarledningarna. Alltså ett helt parallellt system till ditt nuvarande för huset. Då skär du inte sönder skiten.
 
Tack för alla tips!
Anade att det borde finnas en lösning men vågade inte hoppas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.