Vi har en sommarstuga som även borde fungera på vintern. Vi har toa i friggebod och tappvatten i stugan. Hur gör jag bäst (billigast) för att kunna använda avloppet även på vintern. Vi bor på västkusten nära havet. Det är besvärligt att issolera avloppet, det ligger delvis nergrävt (mindre än 10 cm). Varmluft kopplad till någon inspektionslucka? Eller det fryser aldrig?
 
Det ska väl inte finnas något i avloppsröret som kan frysa?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Är det riktigt kallt kan man ju tänka att det bygger på is efter ett tag. Alltså att lite vatten fryser varje gång som man använder avloppet och till slut får man en rejäl ispropp. Dock så bör ni väl inte ha så väldigt kallt under normala vintrar att det ska vara ett problem?

Den bästa lösningen på sikt ju att gräva ner avloppet djupare och kanske isolera ovanför om det inte går att komma så djupt. Tills dess får testa er fram lite.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
Enklast för att testa stugan på vintern någon enstaka gång borde väl ändå vara att köra på hink? Nu vet jag inte om det är en grej längre, men för åtminstone 20 år sedan kunde man använda latrinkärl...
 
Är nog inga problem med is i röret, bara skimmer i botten. Är det bra fall så blir inget vatten kvar och nästa gång det tappas från toa/disk/handfat så töar det upp och drar med sig ev en liten isskorpa. Det kommer ju
( min 10 C ) varmt vatten. Det som kan hända är att någon del står och droppar, då är det garanterat en ispropp i hela röret.
 
  • Gilla
Alf Månsson och 1 till
  • Laddar…
U
Det fryser inte om du inte har litet läckage.
Typisk exempel är droppande kran eller toa som inte tätar ordentlig så den spolar lite hela tiden. Har du inget sånt så är det lugnt med avloppet.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Är det riktigt kallt kan man ju tänka att det bygger på is efter ett tag. Alltså att lite vatten fryser varje gång som man använder avloppet och till slut får man en rejäl ispropp. Dock så bör ni väl inte ha så väldigt kallt under normala vintrar att det ska vara ett problem?

Den bästa lösningen på sikt ju att gräva ner avloppet djupare och kanske isolera ovanför om det inte går att komma så djupt. Tills dess får testa er fram lite.
Janus82 Janus82 skrev:
Är det riktigt kallt kan man ju tänka att det bygger på is efter ett tag. Alltså att lite vatten fryser varje gång som man använder avloppet och till slut får man en rejäl ispropp. Dock så bör ni väl inte ha så väldigt kallt under normala vintrar att det ska vara ett problem?

Den bästa lösningen på sikt ju att gräva ner avloppet djupare och kanske isolera ovanför om det inte går att komma så djupt. Tills dess får testa er fram lite.
Går inte att gräva. Större delen av tomten är berg
 
nimhed nimhed skrev:
Det ska väl inte finnas något i avloppsröret som kan frysa?
nimhed nimhed skrev:
Det ska väl inte finnas något i avloppsröret som kan frysa?
Tänkte mer om det blev frost och leveransen från toa inte glider lika lätt, utan fastnar och det fryser och bygger på. Men jag kanske är onödigt negativ?
 
Har du gått på en is med vatten någon gång, ganska halt minsann. Blir lika i rören.

EDIT. Absolut ingen snålspolande tao, är för lite vatten om det är lång till brunn/avlop
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
Är det någon som har egen erfarenhet av oisolerat alopp?
 
Har sett det i är hus som var iskalla under i grunden och där frös det inte. Det är mycken energi i vattnet som spolas ut. Faran är om det står och droppar från något ställe, då fryser dropparna i röret och bygger upp en ispropp.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
A Alf Månsson skrev:
Är det någon som har egen erfarenhet av oisolerat alopp?
Vi har inga problem med vårt avlopp under vintern och det går delvis ovan mark. Används dagligen av personen som bor där dock bara BDT.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
B
Tror vi har nån meter av vårt avloppsrör som går 20cm under jord. Aldrig stopp. Det brukar trots allt bli bra mycket mer än 20cm tjäle i mälardalen där jag bor.

Säger som de andra: prova! Sedan kan man börja fundera på lösningar.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
U
Har två erfarenheter från avlopp ovan mark. Ena i en krypgrund, byggd 2015 så bjälklaget är välisolerat, och då läckte en toa (billig från bauhouse eget märke) vilket ledde till stopp. Bytte toa och har aldrig haft problem igen.

Attefallaren står på lutande berg så ena delen är 2 meter upp i luften och andra sidan står på en klack på berget. All avlopp är draget på undersidan av huset och det är helt öppet under förutom lite träribbor på sidorna och de har aldrig varit problem med att det fryst och då har det används som permanentbostad 2 vintrar och all övrig tid som extra hängytrumme till mina yngre syskon när de har kompisar på besök. Så då har avloppet 2 år används dagligen och några fler år mest bara på helgerna.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
Jag bor på västkusten och flera av mina grannar har oisolerade avlopp på vägen till djupare nivåer pga berg. Aldrig några problem då det alltid kommer lite större nivåer vätska då och då. Se bara till att ha en spolbrunn och et skvallerrör så att du kan identifiera när du har problem och då spola. Det är ju aldrig kallt mer än två veckor åt gången här och det tar garanterat en vecka innan temperaturen i rören sjunker under nollan.

Hyfsat fall är dock en nyckel.
 
  • Gilla
Alf Månsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.