Jo nu har ja lagt ut avloppsrören i mitt nya badrum o undrar om det gör något ifall det råkar bli noll lutning eller kanske tom lite bakfall i röret från handfatet, detta skulle isåfall vara precis där vattnet kommer ner med fart precis efter 90-böjen. Röret e ju skarvat där, kan det börja droppa i skarven om det inte e lutning eller lutning åt fel håll på röret där? Jag blir lite nervös på avloppsrör rent allmänt eftersom ja har lite svårt att förstå hur dom kan vara 100% täta me en sån enkel konstruktion :)
 
Får absolut inte vara bakfall. Och i år, tror jag, de ändrade på en viss längd med horisontell ledning, den ska ha fall, åt rätt håll, hela vägen.

Var vid tvättstället är det bakfall? Kommer du ut från väggen?

Är det rätt gjort och inga skador så ska de vara 100% täta ja, det är ju inget tryck på det sättet som det är på tappvattnet. Sen om man köper Biltemas eller annat billigt skit då kanske det kan läcka lite varstans.
 
Skippa 90-böjen och använd två 45or så får du säkert till lutningen lite bättre?
 
sj6 skrev:
eller annat billigt skit då kanske det kan läcka lite varstans.
Hornbasch har ett bra sortiment, alla dimensioner och böjar, och bitarna kostar billigt OCH man använder etablerade fabrikat. Finns mao ingen anledning att köpa dyrt skit när det gäller just avloppsrör. PP-plast, typat för ingjutning, uppfyller vanliga din-normer etc. Ostendorf som fabrikatet heter är vad jag vet en väldigt stor (tysk) tillverkare.
 
MathiasS skrev:
Hornbasch har ett bra sortiment, alla dimensioner och böjar, och bitarna kostar billigt OCH man använder etablerade fabrikat. Finns mao ingen anledning att köpa dyrt skit när det gäller just avloppsrör. PP-plast, typat för ingjutning, uppfyller vanliga din-normer etc. Ostendorf som fabrikatet heter är vad jag vet en väldigt stor (tysk) tillverkare.
Var det inte snack i någon tråd att dessa billigare alternativ inte fick gjutas in?

Sen var det klumpigt uttryckt, ja, man ska se sig om efter etablerade märken. Håller med där och ber om ursäkt.

Exempel: Vi handlar på dahl och det sortimentet är riktigt bra. Vi var dock och gästspelade på ahlsell då en kund har konto där men deras skit var ju en oerhörd besvikelse... Jag personligen vill inte ha med de delarna att göra med. Nu kollade jag givetvis inte vilket märke det var men jag personligen tyckte inte om skiten.

Carpings har bra grejer med.
 
Redigerat:
Jag som trodde Ahlsell hade bästa möjliga grejer då de e där många företag köper sina grejer o som därför borde hålla god standard.
 
Krilleman
Alsell har oftast Pipelife:s Nordic-sortiment på hyllorna.

Men Wavins Wafix är kungen av innomhus-plast!
Saxat:
"Systemets unika Fix·lock® tätningsring tätar på hela tre punkter!"
(y)


Här har ju Pipelife kopierat den trippla tätningen på deras smartline-sortiment!
 
Redigerat:
Alltså, ja e nog inte så bra på förklara med ord.. 90-böjen e den böj som gör att röret går från vertikalt till horisontellt o sitter alltså rakt under handfatet o pga av hur balkar o grejer ser ut så kan de bli bökigt att få till en klockren lutning ända därifrån böjen, men vattnet borde väl ändå ha sån fart där att det kvittar om det inte lutar de första 10 cm??
 
sj6 skrev:
Var det inte snack i någon tråd att dessa billigare alternativ inte fick gjutas in?

Sen var det klumpigt uttryckt, ja, man ska se sig om efter etablerade märken. Håller med där och ber om ursäkt.

Exempel: Vi handlar på dahl och det sortimentet är riktigt bra. Vi var dock och gästspelade på ahlsell då en kund har konto där men deras skit var ju en oerhörd besvikelse... Jag personligen vill inte ha med de delarna att göra med. Nu kollade jag givetvis inte vilket märke det var men jag personligen tyckte inte om skiten.

Carpings har bra grejer med.
Angående ingjutningen så har de gråa rören jag köpt på HB ett
"B" i specifikationen på rören vilket jag vill minnas betyder att dom får gjutas in.

Angående just HB så kan det väl vara värt att notera att på markavloppsrör så verkar man använda flera leverantörer, Har sett både uponor, pipelife och Ostendorf där om jag minns rätt.
 
sj6 skrev:
Exempel: Vi handlar på dahl och det sortimentet är riktigt bra. Vi var dock och gästspelade på ahlsell då en kund har konto där men deras skit var ju en oerhörd besvikelse... Jag personligen vill inte ha med de delarna att göra med. Nu kollade jag givetvis inte vilket märke det var men jag personligen tyckte inte om skiten.
Du kanske köpte A-collection?
Jag har haft förmånen (Stort tack T & M!) att få handla VVS-grejor sista tiden på Ahlsell och har valt andra märken som Pipelife, LK och Vatette.
Jag är ingen yrkesman men jag upplever att jag kan känna när jag håller i nåt som är kvalitet och det upplever jag absolut dessa grejorna att vara!

Dessutom har jag upptäckt som MathiasS är inne på att Hornbach faktiskt säljer märkesprylar till bra pris, t.ex. LK och Vatette. Dessa har jag inga problem att köpa där!
Jag har ingen koll på Ostendorf så det ska jag inte såga men efter att ha plöjt runt en del på Hornbach och framförallt Bauhaus så är min inställning att absolut bespara mig från att köpa tyska lågprisimporter.
Men! Bauhaus säljer faktiskt märkesgrejor under sitt (?) märke Admiral, tittar man i förpackningen kan det ligga en pryl från Ridgid, LK eller liknande. Cynisk som jag är, så är jag övertygad om att detta handlar om att slippa ifrån eventuella lägstapris-garantier.

När jag ändå skriver ett inlägg på ämnet märken så...
Jag var på väg att köra Uponor/Wirsbo när det gäller PEX, men Krillemans eviga tjat fick mig att välja LK istället ;)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Nik206 skrev:
Du kanske köpte A-collection?
Jag har haft förmånen (Stort tack T & M!) att få handla VVS-grejor sista tiden på Ahlsell och har valt andra märken som Pipelife, LK och Vatette.
Jag är ingen yrkesman men jag upplever att jag kan känna när jag håller i nåt som är kvalitet och det upplever jag absolut dessa grejorna att vara!

Dessutom har jag upptäckt som MathiasS är inne på att Hornbach faktiskt säljer märkesprylar till bra pris, t.ex. LK och Vatette. Dessa har jag inga problem att köpa där!
Jag har ingen koll på Ostendorf så det ska jag inte såga men efter att ha plöjt runt en del på Hornbach och framförallt Bauhaus så är min inställning att absolut bespara mig från att köpa tyska lågprisimporter.
Men! Bauhaus säljer faktiskt märkesgrejor under sitt (?) märke Admiral, tittar man i förpackningen kan det ligga en pryl från Ridgid, LK eller liknande. Cynisk som jag är, så är jag övertygad om att detta handlar om att slippa ifrån eventuella lägstapris-garantier.

När jag ändå skriver ett inlägg på ämnet märken så...
Jag var på väg att köra Uponor/Wirsbo när det gäller PEX, men Krillemans eviga tjat fick mig att välja LK istället ;)
Gör LK och Vatette avlopp? LK är bra, uponor/Wirbo är bättre ;)

Skämt åsido så handlar det om vana och hur företaget som står bakom produkten tar hand om eventuella reklamationer/garantier. Vi har aldrig bekymmer med de märken vi jobbar med för vi vet att det är kvalité och när det skiter sig så ställer de upp.

Roth är bra också.

krilleman_215 skrev:
Alsell har oftast Pipelife:s Nordic-sortiment på hyllorna.

Men Wavins Wafix är kungen av innomhus-plast!
Saxat:
"Systemets unika Fix·lock® tätningsring tätar på hela tre punkter!"
(y)


Här har ju Pipelife kopierat den trippla tätningen på deras smartline-sortiment!
Wavin är det ju!! De är bäst.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Angående ingjutningen så har de gråa rören jag köpt på HB ett
"B" i specifikationen på rören vilket jag vill minnas betyder att dom får gjutas in.
Nej, det stämmer inte.
Gråa rör typprovas enligt normen EN1451. Det finns två klasser, EN1451 B resp EN1451 BD. B är den "klenare" varianten (tunnare vägg). Dessa rör får endast användas i byggnad ovan mark (alltså inte i marken under huset) och får inte gjutas in utan ska förläggas med klammer.
http://www.sp.se/sv/index/services/...lopp/roravlopp/Sidor/default.aspx?cert=A85628
http://www.anderssonstraobygg.se/images/Rörlathund.pdf
 
Ok, det var tur jag hade en liten friskrivning om minnet......:)
 
morion skrev:
Jag blir lite nervös på avloppsrör rent allmänt eftersom ja har lite svårt att förstå hur dom kan vara 100% täta me en sån enkel konstruktion :)
Man smörjer in skarvarna med en särskild gojsa som är till för sånt. Det är alltså inget lim utan snarare någon slags fettblandning som gör det lättare att skjuta ihop och även dra isär delarna. Och som tätar.
morion skrev:
Alltså, ja e nog inte så bra på förklara med ord.. 90-böjen e den böj som gör att röret går från vertikalt till horisontellt o sitter alltså rakt under handfatet o pga av hur balkar o grejer ser ut så kan de bli bökigt att få till en klockren lutning ända därifrån böjen, men vattnet borde väl ändå ha sån fart där att det kvittar om det inte lutar de första 10 cm??
Fart hjälper inte. Problemet är att med bakfall så får du stillastående vatten i rören, pölar. Avloppsrören ska vara tomma när de inte används.

Men 10 cm kanske inte är något jätteproblem. Jag vet inte, är ingen expert.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.