Hej,

Avloppsröret från vattenlåset under diskhon lossnar i skarven till avloppsröret som går ut från väggen, se bild. Det har hänt ett par gånger under ett år och är ganska irriterande. Vid något tillfälle plockade jag isär det och nu kan jag inte ens komma ihåg hur den ena delen, markerad D i bilden, ska sitta - jag har svårt att se hur den ska kunna göra något nytta ens. Skarvmuffen, C i bilden, sitter ganska bra fast om röret från vattenlåset (B). Skarvmuffen sitter dock inte särskilt hårt om röret i väggen, A, så det är där den lossnar när någon är oförsiktig med sopor och annat som förvaras i någon av lådorna under diskbänken. Kanske för att man kommer åt vattenlåset på något vis och då flyttar sig rören. Är det någon som vet hur dom här rördelarna ska sitta och om det finns något sätt att få dom att sitta ihop lite hårdare? Jag har fått för mig att man kan smörja gummipackningarna inuti skarvmuffen, men hjälper det verkligen för att dom ska sitta hårt, och vad ska jag i så fall smörja med?

Avloppsrör under diskho med lossnande skarv bokstavsmärkta A, B, C, D för att illustrera problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Del B från vattenlåset har olika dim stigangande som du får kapa till rätt dim motsv. röret det skall anslutas till. Ser som A är rör utan muff vatför du har skarv C vilken kopplar ihop A o B.
Mitt förslag är att ersätta den med en gumminippel 50/40 i vilken du trycker i B.. (gissar att det är ett 50 rör ut från vägg)
D är en "manschett" den sitter runt röret ut från vägg så den är överflödig..

https://www.byggmax.se/badrum/avlop...MIlMTgibSB3gIVzBoYCh1G6wiQEAQYBiABEgL6kPD_BwE
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @johan432 ! (y)

Du måste mäta innerdiametern på röret som kommer ut ur väggen "A". Därifrån är det lättare att ge dig mer konkreta tips på produkter som passar.

Men generellt så är det aldrig bra att ha slangen från vattenlåset rakt in i vägg. Den bör sitta i en böj (vid anslutning ur vägg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.