Ska göra en skarv mellan en PEM slang och en 110 avloppsstam. Kan jag handla delarna på biltema eller är det sämre kvalitet en någon annan vvs-firma?

Delar jag tänker på är tex

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...-rordelar/Avloppsror-forminskning-2000023052/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...rdelar/Grenror-for-markavloppsror-2000040364/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Gumminippel-2000020987/

Det är ju bra priser på biltema måste jag säga :)
 
S
Går hur bra som helst , bara en fråga vad kommer i PEM-slangen och varifrån
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
PEM slangen är kopplad till en BAGA Kompus avloppspump som står i grunden på en gäststuga 20m bort ifrån avloppsstammen.

Så jag har tänkt köra in PEM slangen ca 5-10 cm i 50–40 mm gumminippel.

Nippeln ska in i en 110-50 mm Avloppsrör, förminskning.

Förminskningen ska in i ett vanligt 110mm markrör ca 1m.

Markröret ska in i ett grenrör som ska skarvas in i den befintliga avloppsstammen mha en skjutmuff.

Låter det vettigt?
 
Jag är inte säker på att det är en så käck idé. Normalt skarvar man inte ihop PEM slangar (som är gjorda för betydligt högre tryck) med avloppsrör. Gumminipplarna är avsedda för anslutningen av vita avloppsrör till grövre dito. Antingen bygger du systemet med avloppsrör eller med PEM slang.
 
Staffans2000
Låter hur bra som helst. Se bara till så att slangen sitter ordentligt fast, så den inte glider ur bussningen av någon anledning.

Staffan
 
S
Du år inne på rätt spår och gör som du tänkt dig , det är bara en sak du ska tänka på
nivåerna mellan pump och påstick , samt att ska vara backventil vid pumpen så du inte får in skitvatten
i stugans källare vid stopp i avloppet
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Låter hur bra som helst. Se bara till så att slangen sitter ordentligt fast, så den inte glider ur bussningen av någon anledning.

Staffan
Har du något tips på hur slangen ska sitta fast? Tänkte att så länge man kör in den några cm i nippeln så är man säker på att den inte åker ut i fall slangen rör sig lite under marken under året.
 
  • Gilla
Fridensrosor
  • Laddar…
S
Trär du in den så den är ca 5 cm igenom gummimuffen så går den inte ur , det som är viktigt , att det blir stumt omkring slangen minst 2 m från kopplingen , packad lera är bra , bara stampa ner ordenligt
 
Staffans2000
Aha!
Den skall grävas ner! Gör då som snutten föreslår!
 
S skutten11 skrev:
Trär du in den så den är ca 5 cm igenom gummimuffen så går den inte ur , det som är viktigt , att det blir stumt omkring slangen minst 2 m från kopplingen , packad lera är bra , bara stampa ner ordenligt
Hade tänkt packa med sand/grus runt slangen och röret och sen toppa med lite grövre kross.

Är det bättre att packa med lera närmast slangen än med sand/grus? Har lite blålera på annat håll på tomten i så fall :)
 
S
Du behöver inget grus , går bra med att återfylla , eftersom ni har en pump så är det inte så noga med
att den ligger absolut med fall hela vägen , tänk bara på att den kommer ner på frostfritt , frysen den en vinter , så räkna inte med att använda den förrän nästa vår då
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.