Hej har ett problem med att installera min nya diskamaskin.

Vi beställde en diskamaskin som ska stå precis brevid diskhon till höger.

Det är ett ikea kök från vet ej när (hyresrätt). diskamaskinen som är en Husqvarna QB5161

problemet jag har är att avloppsröret går ovanför marken och skapar en massa problem.

höjden till diskbänken är 876 mm och diskamskinen är 818mm avloppsröret är i vägen med runt 100mm.

jag kollade runt lite på internet och undrar om man kan ta bort det gammla avloppet och sätta dit ett mindre avloppsrör typ 50mm och lägga lutningen så att diskamaskinen hade kommit in.

Jag vet inte vad jag ska göra någon som har en lösning ?

väntar ivirigt på svar

/Liljekvist
 
Bor du i en hyresrätt bör du absolut ta hjälp av en fackman för att installera diskmaskinen. Speciellt om du skall trixa med avloppet. Blir det en vattenskada och diskmaskinen inte är fackmannamässigt installerad är det stor risk att din hemförsäkring inte täcker skadan.

Jag vet kollegor som förvaltat bostäder och som skickat fakturor på 75 000:- till hyresgäster pga icke fackmannamässig installation + vattenskada.
 
Byta ut röret till ett 50mm är nog inga problem, då man oftast har en mindre dimension från hoarna. och angående lutningen så se bara till att det inte blir för liten lutning. Mitt gamla avlopp lutade inte speciellt mycket.
 
hur mycket plats har du bakom din nya diskmaskin? jag har nämligen samma problem men har inte fått vitvarorna än. finns det plats för ett 50mm rör bakom?
 
Fackmannen kommer idag, han ska intallera den till mig.
Men går den inte in så måste jag vänta med installationen och kontakta rörmokare.

Bakom diskmaskinen finns inte så mycket mer plats. djupet är 585mm och diskamaskinen är runt 600mm så maskinen kommer sticka ut 15mm. men det är inget jag bekymrar mig över.
 
Fackmannen kommer idag, han ska intallera den till mig.
Men går den inte in så måste jag vänta med installationen och kontakta rörmokare.

Bakom diskmaskinen finns inte så mycket mer plats. djupet är 585mm och diskamaskinen är runt 600mm så maskinen kommer sticka ut 15mm. men det är inget jag bekymrar mig över.

Jag skriver mer när jag pratat med installatören. Jag har lagt en förfrågan för rörmokare på bello.se och väntar på att det ska ringa till mig.
 
Har exakt samma problem som du hade med min diskmaskin.. Hur löste ni det?
Väldigt tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.