Har köpt ett hus där ett avloppsrör av gjutjärn går in och upp i murstocken. Har inte hunnit undersöka hur långt upp det sträcker sig, men undrar om andra sett en liknande lösning?

Eftersom det idag bara finns toa/dusch i källaren funderar jag på att bygga badrum på något av boplanen och då vore det ju smutt om man hade rör uppdraget redan :)
 
L
Konstig dragning ,har inte sett eller hört om det , troligtvis är det avluftning på avloppet , då är första frågan , finns eller har det funnits , olja ,ved - eldning , då det är massor av fukt som går ut via avluftningen och är inte bra för skorstenen , den blir blöt invärtes , kan du lokalisera hur det är med köksavloppet , kan det gå dit ,
finns det rör ut på taket ,
 
Det har funnits vedspis i köket, det vet jag. Någon form av uppvärmning fanns säkerligen i källaren innan då det är vattenburet system i hela huset. Idag bergvärme.

Kökets avlopp går i ett tunnare rör, ansluter troligen i/under källargolvet.

Ska kolla uppe på taket nästa gång jag kommer dit. Nackdelen i att ha köpt hus 14 mil bort är att man kan ju inte småfixa när man har en stund över... =D
 
L
Om det inte finns något rör på taket , ( tror nog att finns ) dom drog aldrig vent i skorstensmuren , får inte göras det i dag heller
Det man kan kolla då är att när du är på taket , spola på toa och höra var det skvalpar , det är ventilationen
 
N N!cklas skrev:
Har köpt ett hus där ett avloppsrör av gjutjärn går in och upp i murstocken. Har inte hunnit undersöka hur långt upp det sträcker sig, men undrar om andra sett en liknande lösning?

Eftersom det idag bara finns toa/dusch i källaren funderar jag på att bygga badrum på något av boplanen och då vore det ju smutt om man hade rör uppdraget redan :)
Jag har det i fritidshuset. :( Förr-förre ägaren tyckte det var smart eftersom han inte eldade med ved längre, utan hade vattenburen el, så blev ju den pipan "ledig".
Det är helt idiotiskt. Genom att göra så så har man förstört möjligheten att elda med pellets eller ved och minskat flexibiliteten i husets uppvärmning.
 
L
Det var som tusan , kanske en till med detta , min erfarenhet teoretiskt nummer 2
 
Jag har samma sak i min kåk!
En 30-tals kåk med från början 2 lägenheter (en på varje plan). Från det gamla köket på övre plan så är ett avloppsrör (gjutjärn) ingjutet i murstockens ytterkant, alltså inte i en före detta pipa, och mynnar ut i källaren. När man plockade bort köket på övervåningen så kapades helt sonika röret av uppe i köket och i källaren så nu finns det i princip ett rörpost system mellan källare och övervåning. :rofl:
Har funderat på hur jag ska sätta igen detta på övervåningen då kapningen där inte är särskilt bra gjord och man dolt det med att bygga över en liten låda.
 
L
S sforskarn skrev:
Jag har samma sak i min kåk!
En 30-tals kåk med från början 2 lägenheter (en på varje plan). Från det gamla köket på övre plan så är ett avloppsrör (gjutjärn) ingjutet i murstockens ytterkant, alltså inte i en före detta pipa, och mynnar ut i källaren. När man plockade bort köket på övervåningen så kapades helt sonika röret av uppe i köket och i källaren så nu finns det i princip ett rörpost system mellan källare och övervåning. :rofl:
Har funderat på hur jag ska sätta igen detta på övervåningen då kapningen där inte är särskilt bra gjord och man dolt det med att bygga över en liten låda.
Är det bara upp och ner , packa in lite isolering uppe och nere , i med lite bruk och spackla
 
Idag har rörmokarn varit på besök och röret är ett avloppsrör som idag används för avluftning men som kan kopplas på en toa eller annat
 
  • Avloppsrör för avluftning som kan anslutas till en toalett, installerat i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.