Skapar en ny tråd då detta blev en avstickare i min förra. Fågan måste dock redas ut....

Frågan är om det är ok eller ej att lägga avloppsrör i makadammet under plattan??? Googlar man på avloppsrör och platta och väljer att se på bilder så är det ju uteslutande bilder på rör som ligger direkt i makadam så jag vet inte hur orolig jag behöver vara....

Förra året hade jag en hantverkare som gjorde ny grund i köket och han la avloppsrören i makadammet, padda och gjöt. (viken fraction det va vet ja ej men det va "lättskyfflat", absolut Inga 0 fraktioner)

I dagarna så hade jag en annan hantverkare som grävde nytt avlopp medans jag meckade med rören i källaren där jag bilat upp golvet. Även här har jag lagt avloppsrören direkt i makadamet (ganska långt ner ). Hantverkaren som va på plats har inte sagt något om saken.

MEn nu får jag höra på lite olika håll att det INTE är ok utan att man måste lägga nått skydd runt...tex 0-16 som tydligen ska skydda rören... ÄR detta ett problem eller är det bara föriktiga förståsigpåare som yttrat sig?

Om det finns risk att rören gnags sönder med åren är det hög tid att göra något åt saken nu medans det fortfarande går att rota fram dom. Om man skulle lägga 0 fraktion runt rören i källaren så kommer det tvättas bort av vattnet som går i makadamet (dränering genom hela källaren då det ligger i sluttning på berg... därav att jag bila upp källargolvet) och jag gissar ju att det blir helt verkningslöst.
 
Krilleman
Typisk skyddsfyllning ovan & under. Lätt att göra bra fall också!

Namnlös4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
men va går gränsen då för vad som är gär grovt?är ju svårt att se på denna bild va det är som ligger..
 
Inga problem att lägga 16 - 32 på avloppet under plattan, det skall inte punktbelastas. Vid väg eller annat så är det säkrare att lägga te x 0 - 18 runt avloppet.

edit: samtidigt skulle man lägga 0 - 18 under plattan så är det inte kappilärbrytande, då bör man ha fraktioner större än 10
 
16-32! det är la rätt grova grejjer

jag har kikat på gamla fakturor och det ligger 6-16 under köksplattan och nått liknande skulle jag väll saga ligger I källaren I väntan på att bli övergjutet

Sedan handlar det väll inte om punktbelastning utan att det gnager igenom rören efter några års smårörelser.
 
  • Gilla
Fistarn
  • Laddar…
möjligt, 16 - (22 - 28) är lättare att få ut också! Skulle aldrig få för mig att ha ett kappilärbrytande lager under plattan som har en fraktion mindre än 10 mm.....men jag kan inte AMA - anläggning utantill iof!
 
Krilleman
Jag kan inte heller anläggning på något sätt, jag är ju bara röris.

Jag har kört ganska många stora byggen åt PEAB dom sista åren, och alla markkillar som fixar med grävning och fall kör med fint runt avlopp och vatten oavsett under eller bredvid platta.
 
Enligt AMA är största tillåtna stenstorlek för kringfyllning av plaströr 31,5mm (för betongrör gäller max 63mm) Alltså är det precis på gränsen så det ska nog gå bra. Jag använde själv 16-32 som kringfyllning under mitt hus. Står även i AMA: "Rörledning under byggnad ska kringfyllas med material av samma typ som i undergrunden för byggnaden".

Vid all rörläggning är det mycket viktigt att man vid kringfyllning understoppar rören så de inte blir ovala. Är rören förlagda grunt i makadamen så är det nog bäst att låta bli att padda rakt ovanför rören utan istället bara köra vid sidan om längs med rören tycker jag.
 
Ledningsbädd och kringflygande skall packas före läggning och under kringfyllnad det är mycket viktigare pga risk för att bädden sätter sig och lokala bakfall kan uppstå. Om du kontrollerar att det är utfört får du ett skitbra avlopp!
 
kulle
Villa vista skrev:
Om du kontrollerar att det är utfört får du ett skitbra avlopp!
:p(y)
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
Bädden ligger 100% på berg och jag har varit noga med att fylls runt/under rör så nån större sättning är det väll knappast någon risk för. Padda på var sida om rördragningen och lämna 50cm opaddat över rören kan väll inte orsaka en sättning? En gjuten platta tål väll lite eller??
 
Plattan är helt ok. Och spillen också om det är utfört korrekt
 
Jag tycker 8-16 är trevligare (än 16-32) att jobba med vid anläggning av husgrunder och rörgravar.
 
Har 8-16 samma kapillära och bärighetsegenskaper som 16-32?
Vid min grundläggningen la firman en topp av 8-16 för att behålla ytjämnheten för läggning frigge. Fungerade riktigt fint
 
Villa vista skrev:
Ledningsbädd och kringflygande skall packas före läggning och under kringfyllnad det är mycket viktigare pga risk för att bädden sätter sig och lokala bakfall kan uppstå. Om du kontrollerar att det är utfört får du ett skitbra avlopp!
Japp, klart man ska ha en packad och jämn ledningsbädd. Men att packa kringfyllningen innan rörläggning, om det var så du menade, är ju inte möjligt eftersom man inte kan kringfylla förrän röret väl är på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.