Kan någon ge mig råd i det här?

Har rivit ut det gamla badrummet som ligger på andra våningen och ska nu börja bygga det nya. För att inte bygga mer höjd än absolut nödvändigt i detta redan trånga utrymme vill jag helst sänka ner avloppsröret från det blivande handfatet i golvkonstruktionen. Röret behöver på något vis passera den markerade timmerstocken. Går det att såga ut för ett 500 mm rör i stocken, ev förstärka på något vis och sen glatt bygga vidare, eller är det en helt förkastlig tanke? Vilka alternativ ser ni att få undan avloppsröret utan att höja golvet annars?

Det gamla röret gick fullt synligt inne i badrummet och det vill jag helst undvika nu.

Tacksam för all hjälp!

 
  • golvtimmer.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det enkelt ....bygg in röret i vägg i stället för i golv ..... med fall som krävs, förstås ;)
gaia
 
Hej Gaia och tack för svar!

Den tanken har slagit mig. Väggen i fråga lämpar sig tyvärr inte för det då den är uppbyggd av stående plank och inget mer, dvs försänker jag något 5 cm i den väggen är jag redan inne i sovrummet... :-/ Att bygga ut väggen med något sorts regelverk vill jag ju egentligen heller inte eftersom jag som sagt är mån om varje cm utrymme i detta lilla badrum.

Bifogar en mer översiktlig bild över badrummet där timmerstocken ifråga är markerad. Ovanpå timmret har jag funderat på att lägga golvspån + gips, i nivå med timmret har jag tänkt lägga i råspont som det låg förut.

Fortsätt gärna tipsa mig om detta om du / ni har några ytterligare idéer!

 
  • badrum_005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag är att borra i mitten och dra det där - om det sammanfaller med rätt lutning på avloppet. I mitten är det minst påfrestning på stocken. Då kan du också förstärka över och under röret på båda sidor om du tycker att det känns tryggare.

/ Christer
 
Förstärk stocken genom att limma och skruva plyfaremsor på båda sidorna och borra sedan igenom det hela så att du får ett hål på mitten av stocken.
 
OK.

Ja det verkar vara ett klokt förslag att borra. Tack för hjälpen!

/Fredrik
 
Du ska väl bara dra in handfattavlopp mot hörnan till det svarta röret?
Det kan ju inte vara sant att man inte kan få fungerande avlopp utan att borra i balkarna .... det finns flexibla avloppsrör-modeller som går att skjutta åt sidan 10cm och mer om du kan leva med att den inte sitter centrerad precis under handfatet. Ska du ha kommod under handfat så kommer ju sidoförskjuttningen, hela röret vara gömd i skåpet :). I min värld brukar det vara lättare att anpassa installationer till huset än tvärtom ;D. Det tar emot att ge råd att perforera bärande husdelar .....
gaia
 
Gå igenom så nära mitten på bjälken som möjligt, förstärk bjälken på båda sidor genom att limma och skruva ca 50 cm plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.