Håller på med badrumsrenovering i hus från början av 1900-talet. Väggarna är av grov plank
Tidigare har det varit utanpåliggande avloppsrör 50mm till handfat och tvättmaskin.
Nu funderar jag på om det är tillåtet att fälla in avloppsrör horisontellt (med fall) i en uppreglad innervägg utanpå den gamla träväggen för att att få plats med avloppsrör och pexrör för radiator och tappvatten dolda bakom kommande kakel.

Att det inte får finnas dolda skarvar i vägg har jag förstått. Detta går att lösa med pex för vatten och radiatorer men värre är det med avloppsrör.

Som jag ser det kommer jag bli tvungen att sätta en lucka bakom handfat för att komma åt böj till avloppsrör, eller finns det någon annan smart lösning för avloppsrör i vägg?

Vad säger reglerna angående dimensionering av avloppsrör?
Får jag gå ner till 40mm rör för handfat och tvättmaskin
eller är det dumt? Om 40mm fungerar hade det varit smidigt att regla upp med 45-virke.


- Att bila upp golvet för att ta in rör den vägen funkar inte av andra orsaker, frågan rör rör i vägg om det går att fälla in eller inte -
 
Redigerat:
janwide
Dolda skarvar på avloppsrör är inget problem.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Att förlägga rör i yttervägg ökar dock risken för att rören fryser. Så det är kanske inte så bra ut den aspekten.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
I "trumman" där avloppsrör och tappvatten ska gå så kommer det även gå rör till ett vattenburet element.
Misstänker att det minskar frysrisken.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Är det bara trycksatta rör som inte får ha dolda skarvar i vägg?
 
Rickard.
Zork Zork skrev:
Är det bara trycksatta rör som inte får ha dolda skarvar i vägg?
Det är egentligen bara tappvatten men det är bra att minimera skarvar på värme också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
Nu till frågan om dimensionering av avloppsrör
vad är minsta avloppsrör man får använda för ett handfat och en tvättmaskin?
Kan det fungera med 40mm
eller ska / bör det vara 50mm?
 
Spikplåt för rör. Ska jag klä hela "rör trumman" med en plåt för att förhindra risk för kommande spik eller skruvskador?
Lätt fixat med en 1,5mm plåtsom jag skruvar på som skydd över infällda rör.
Eller är detta överkurs?
 
Rickard.
Zork Zork skrev:
Nu till frågan om dimensionering av avloppsrör
vad är minsta avloppsrör man får använda för ett handfat och en tvättmaskin?
Kan det fungera med 40mm
eller ska / bör det vara 50mm?
Hur långt ska du dra horisontellt och hur mycket fall kan du ha?

Angående spikskydd för du göra en riskbedömning. Är det stor risk att någon kommer vilja skruva upp något där så är det bra att skydda men det bästa är att lägga rören så att det i alla fall är väldigt osannolikt att någon skruvar där.
 
röret i vägg kommer vara ca 3m
med ett fall på 3% dvs 3cm per meter
 
Rickard.
Zork Zork skrev:
röret i vägg kommer vara ca 3m
med ett fall på 3% dvs 3cm per meter
Jag är inte expert på detta men jag har tittat runt lite i tabeller över rekommendationer och 3m ser helt ok ut med 40mm. Använd inte vita rör utan det ska vara vanliga gråa.
 
P
janwide janwide skrev:
Dolda skarvar på avloppsrör är inget problem.
Inte för värme/radiatorrör heller.
 
Ska du ha någon form av spikskydd krävs mer än 1.5mm plåt. Jag har prövat och vet att det inte hjälper. Rostfri plåt eller betydligt tjockare är vad som krävs.
 
OK då får det bli tjockare plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.