Hjälp!!
Jag kikade in i min krypgrund idag och fick då se att ett avloppsrör från köket hade hoppat isär vilket har lett till att vattnet spolats rakt ut på sand/grusbädden i krypgrunden.

Så nu har jag en vattenpöl, inte överdrivet mycket, men det är ändå vatten i krypgrunden!
Hur länge det vart så vet jag inte.

Vad ska jag göra? Täcks detta av vår hemförsäkring om det nu har blivit några skador? Vad bör jag göra nu? Sanera? Ditt med en avfuktare?
 
Om det inte är alltför mycket så kan du ta en våtdammsugare och suga upp vattnet. Sen borde det gå att trycka ihop rören igen och se till så dem inte går isär en gång till. Avfuktare kanske inte behövs, om du får upp det mesta av vattnet.
 
Sätt ihop rören och fäst dom så det inte kan hända igen, men kolla varför dom kunnat gå isär. Är det bara vatten på marken, så behöver du inte göra något öht förutom att vädra så gott det går. Eller har rören gått isär i bjälklaget?
 
Har nu krupit runt och kollat lite.
Självklart var det första jag gjorde att sätta ihop rören igen och låta flickvännen spola för att säkerställa att det inte läcker något.

Anledningen till att det hoppatvisär är att röret har "ramlat ner från en kubb" vilket har medfört att röret hoppat isär i skarven. Rören ligger uppallad och vilar ovanpå kubbar som sedan leder bort till en brunn.

Det är fuktigt i sanden och en kaka på 3-4cm med fett, det ligger sedan vatten ovanpå fettet som vid en första anblick såg ut som stora pölar.

Jag ska ringa mitt försäkringsbolag på måndag och prata med dem.
 
Jag upptäckte en liknande sak hos mig i krypgrunden. Rören från tvättmaskin hade hoppat isär en aning och en packning hade börjat läcka. Har ingen aning om hur många år det varit så, men det var en del tvättmedelsrester ovanpå plasten...

I mitt fall har vattnet dränerat undan utan att ge några skador. Jag hängde upp rören i blindbotten med hålband istället för att låta dem stödja mot en sten som tidigare.
 
Har idag haft hit en firma och titta på detta.
Bara att få bort fettet och vädra lite så är det ingen fara sedan! Vilken lättnad!! :)
 
Jimmu skrev:
Anledningen till att det hoppatvisär är att röret har "ramlat ner från en kubb" vilket har medfört att röret hoppat isär i skarven. Rören ligger uppallad och vilar ovanpå kubbar som sedan leder bort till en brunn.
Det kan vara bra att fixera röret lite bättre så att det inte kan "ramla ner".
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.