Hej, då jag funderar på att bygga och jag sitter och skissar lite olika planlösningar på ett 1 1/2 plan hus (alt lofthus) så funderar jag hur man gör med avloppsrör ifrån övervåning.

1. Var drar man dessa (V/A), går de i yttervägg, innervägg eller ligger de utanpå, för att sedan kopplas ihop med övriga avloppet?

2. Kan man placera badrum på övervåning var som helst med tanke på rördragning, gentemot var badrummet på undervåning ligger?

Tacksam för lite upplysning i ämnet.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Försök planera in en lite tjockare vägg som kan löpa som ett schakt på båda våningarna. Du behöver 145mm reglar (helst 195) för att få plats med 110mm avlopp inkl muffar.
Rördragningen bör helst gå längs bjälklaget, annars blir det svårt att få rören genom samma bjälkar.
Placeringen av under- och övervånings avlopp bör ju samlas runt, t.ex. ovan nämnda schakt. Jag gjorde själv så och fick en väldigt lite rördragning. Mest rördelar faktiskt. Enda krångliga dragningen blev 3 meter 50-rör tvärs c/c300 bjälklag, där jag fick stick in röret redan vid monteringe av bjälklaget.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Perfekt. Tack. Det skall jag tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.