Upptäckte att avloppsröret som leder från badkaret vidare till golvbrunnen är för kort och går inte alls ner i golvbrunnen vilket resulterar i väldigt mycket spill utanför golvbrunnen. Det är ett gammalt badkar som står direkt på betongen byggt och installerat 1957, men som förra ägaren senare kaklat in i samband med en renovering. Jag tror det är väldigt lätt att åstadkomma en vatten/fukt skada under badkaret om detta får fortsätta.

Så min fråga lyder: Vad är billigast och enklaste lösningen på detta? Kan jag på något sätt förlänga röret ner i golvbrunnen och vad behöver jag isf för att det ska passa korrekt och bli helt tätt?
Eller måste jag byta ut hela röret (som förmodligen är ett gammalt gjutjärnsrör) till ett nytt plaströr direkt från bottenventilen? Går det?? Det är tajt att komma åt då en gallerlucka är enda ingången till under badkaret och minsta möjliga ingrepp är att föredra då jag är en amatör.
Tack på förhand från tips av er som har en susning.
 
blakkie skrev:
Så min fråga lyder: Vad är billigast och enklaste lösningen på detta? Kan jag på något sätt förlänga röret ner i golvbrunnen och vad behöver jag isf för att det ska passa korrekt och bli helt tätt?
Finns det golvbrunnsil som vatten splashar mot? Ta bort silen och se om det hjälper.
Du kan också tömma badkaret på halvfart så rinner det ner lugnare.
Du kan förlänga röret men bara du vet vad som är möjligt att få in genom inspektionsluckan så det får du tänka ut själv ... mät rördiameter och gå till vvs-butiken och leta passande lösning
gaia
 
tackar för svaret :)

tar man bort silen så hjälper det en del, men det blir en kosmetisk katastrof.:S

bäst som sagt är om jag kan förlänga röret med nån liten krök så det verkligen når 2-3 cm längre o sen ner i brunnen och jag hade hoppats man kunde skruva på nån mindre bit plaströrs förlängning med någon sorts gummi list som tillsluter direkt på gjutjärnsröret utan att det behövs gängas. får väl mäta diametern på röret som du säger och bege mig till en vvs avdelning med problemet.

just nu har jag skurit av en bit av en pet flaska som förlängning bara för att vattnet inte ska komma in under badkaret o rakt i betongen, men det känns som ett väldigt temporär lösning och tätt blir d ju inte heller, men när man tömmer badkaret på halvfart funkar detta temporärt.
 
blakkie skrev:
just nu har jag skurit av en bit av en pet flaska som förlängning bara för att vattnet inte ska komma in under badkaret o rakt i betongen
såna fiffiga provisoriska lösningar brukar faktisk hålla länge :). Kom att tänka på när jag gjorde en provisorisk avlopp till tvättmaskinen av en gammal dammsugarslang :).

Finns det en utskuren håll i din brunsil ditt man kan stoppa ett rör? Det finns silar anpassade för badkarsavlopp, tvättmaskinavlopp och då behöver vatten inte pasera genom silens små håll som bromsar - röret går genom silen direkt till brun. Har du inte en sådan redan så kan du såga ut hållet själv eller med hjälp av bekanta som har rätt verktyg :).
Lycka till!
gaia
 
Det behöver inte vara riktigt så illa att vattnet rinner direkt på betong och kqan sugas ned i golvkonstruktionen, även om det ser ut så.

Ofta ligger det ett tätskikt av tjära en bit ned i golvet. Sedan ligger det betong eller bruk ovanpå det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.