Upptäckte att avloppsröret som leder från badkaret vidare till golvbrunnen är för kort och går inte alls ner i golvbrunnen vilket resulterar i väldigt mycket spill utanför golvbrunnen. Det är ett gammalt badkar som står direkt på betongen byggt och installerat 1957, men som förra ägaren senare kaklat in i samband med en renovering. Jag tror det är väldigt lätt att åstadkomma en vatten/fukt skada under badkaret om detta får fortsätta.

Så min fråga lyder: Vad är billigast och enklaste lösningen på detta? Kan jag på något sätt förlänga röret ner i golvbrunnen och vad behöver jag isf för att det ska passa korrekt och bli helt tätt?
Eller måste jag byta ut hela röret (som förmodligen är ett gammalt gjutjärnsrör) till ett nytt plaströr direkt från bottenventilen? Går det?? Det är tajt att komma åt då en gallerlucka är enda ingången till under badkaret och minsta möjliga ingrepp är att föredra då jag är en amatör.
Tack på förhand från tips av er som har en susning.
 
blakkie skrev:
Så min fråga lyder: Vad är billigast och enklaste lösningen på detta? Kan jag på något sätt förlänga röret ner i golvbrunnen och vad behöver jag isf för att det ska passa korrekt och bli helt tätt?
Finns det golvbrunnsil som vatten splashar mot? Ta bort silen och se om det hjälper.
Du kan också tömma badkaret på halvfart så rinner det ner lugnare.
Du kan förlänga röret men bara du vet vad som är möjligt att få in genom inspektionsluckan så det får du tänka ut själv ... mät rördiameter och gå till vvs-butiken och leta passande lösning
gaia
 
tackar för svaret :)

tar man bort silen så hjälper det en del, men det blir en kosmetisk katastrof.:S