Har precis monterat en diskmaskin. Men vattnet vill ej rinna ut i avloppet. Jag undrar om jag ska dra slangen längs med vatten slangen och sen till nippeln på vattenlåset eller som jag gjort enligt bilden. ??

Tacksam för svar.
 
  • Installation av diskmaskinsavloppsslang kopplad till vattenlås under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå diskmaskinsavloppsslang installerad felaktigt vilket förhindrar vatten att rinna ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart tar diskvattnet vägen då?
 
Koppla den på nippeln, då funkar det.
 
Det lägger sig i botten på maskinen bara. Okej ska jag dra avloppsröret samma väg som vattnet också? Läste att det skulle vara former som en omvänt U..
 
Immobil Immobil skrev:
Koppla den på nippeln, då funkar det.
Okej ska jag dra avloppsröret samma väg som vattnet också?
 
Har du kollat så det inte är stopp i maskinen? Klämt/veckad slang? Eller att pumpen är paj? m.a.o. kommer det vatten om du skulle köra ut det i en hink?

Det är rätt att det skall vara som ett omvänt u, så även om du går samma väg som vattnet så skall avtappningen upp och vända mot underkant diskbänk. Detta för att vatten inte skall trycka tillbaka i maskinen om den ex saknar backventil och du får stopp i vattenlåset..
 
Semiproffset Thiger skrev:
Har du kollat så det inte är stopp i maskinen? Klämt/veckad slang? Eller att pumpen är paj? m.a.o. kommer det vatten om du skulle köra ut det i en hink?

Det är rätt att det skall vara som ett omvänt u, så även om du går samma väg som vattnet så skall avtappningen upp och vända mot underkant diskbänk. Detta för att vatten inte skall trycka tillbaka i maskinen om den ex saknar backventil och du får stopp i vattenlåset..
Har gjort rent filtret och kollar så pump hjulet snurrar för hand bara. Kör med hink nu men kommer inget vatten... hmm
 
Har du borrat ur hålet i avloppsröret? Lätt att missa (vis av egen erfarenhet...) Alltså där du anslutit slangen från maskinen.
 
altaxis altaxis skrev:
Har du borrat ur hålet i avloppsröret? Lätt att missa (vis av egen erfarenhet...) Alltså där du anslutit slangen från maskinen.
Det var en skruvkork där. Inte testat ingången vid vattenlåset ännu. Testade med köra men en hink men den vägrar skjuta ut vatten.
 
N Niklas1993 skrev:
Det var en skruvkork där. Inte testat ingången vid vattenlåset ännu. Testade med köra men en hink men den vägrar skjuta ut vatten.
Och du är säker på att det var ett hål under korken? De är luriga de där vattenlåsen...
 
Som sagt, har du sågat av blindproppen...? Lätt att missa, vanligare än man kan tro...:rolleyes:
 
Sätt dit en slangklamma också när du väl fått fart påat, så att slangen inte hoppar av.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Som sagt, har du sågat av blindproppen...? Lätt att missa, vanligare än man kan tro...:rolleyes:
Skönt man inte är ensam idiot i världen...:crysmile:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som sagt, har du sågat av blindproppen...? Lätt att missa, vanligare än man kan tro...:rolleyes:
Det var ingen blindpropp där. Borde inte maskinen pumpa ut vatten i en hink? Eller måste den va kopplad på vattenlåset?
 
altaxis altaxis skrev:
Och du är säker på att det var ett hål under korken? De är luriga de där vattenlåsen...
Japp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.