Jag ska gjuta en bottenplatta och ska dra igenom rör för handfat, diskbänk, dusch och toalett och behöver rör som är godkända för att gjutas in i plattan (eller rättare sagt att de skall igenom plattan och löpa under.

Har varit på Bauhaus och Beijers och det finns enbart gråa 50-75 mm rör, men de skall tydligen inte vara godkända för ingjutning i plattan. Vet säljarna vad de pratar om eller har de rätt?

Sedan finns det orangea 110mm-rör som är godkända för att dras i mark.

Hjälp önskas
 
Jag hittar böjar och rör med klass S14 och märkning med både B och BD.

S14 BD är väl det som är godkänt?
 
Det finns gråa rör som är godkända men det betyder inte att alla är det. För dusch/WC skall det vara 110mm och det vanliga är att alla rör ansluter till samma stam ut under plattan vilket då är 110.
Skulle aldrig gjuta in någon under 75, även om diskbänk mm har 50 eller i många fall ännu klenare gjuter man inte in mindre än 75.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Krilleman
Gråa BD är OK!

50mm är en genväg. Använd 75mm till allt utom WC.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Tack! Det blir 75mm till allt utom WC.

Jag vart in till Ahlsells också och fick lite tips. Inte ens de hade BD till alla krökar jag önskade, men sa att B räcker. Är lite fundersam faktiskt. Det ni säger stämmer överens med den info jag läst mig till. S14 med beteckningen BD är det man skall använda, men Ahlsell tyckte att S14 B räckte för en 30 graders krök där den andra kompletterande var på 45 grader var BD... :(

Har inte kollat hos Dahls än.
 
Redigerat:
Krilleman
krilleman_215 skrev:
Det är inte så att rörgrossisterna anställer kunnig personal. Det är snarare alltid tvärt om, för dom som är utbildade vill oftast inte sitta på grossist och sälja material.

Här är en bra lathund så du kan läsa innantill om vad som gäller!
[länk]

Men vilka delar köpte du på Ahlsell? Det borde ha varit Pipelife Nordic?

[länk]
Nä, det verkar vara så.. :( Köpte inga delar på Ahlsells, utan ville avvakta svar här samt att jag ville läsa på lite mer. Köper inte riktigt deras svar som "men det är detta folk köper och det borde funka", "jag har aldrig hört att det spruckit", mm. Ska läsa igenom dina länkar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad skiljer rören åt gods tjockleken ? eller varför ska det vara speciella vid ingjutning.
 
Biltema och jula har BD. Jag frågade en gammal röris angående B och BD och han rynkade på näsan och sa att de inte spela någon roll vid mindre gjutprojekt. Menade typ att deformationen var så liten om man tex gjöt in B rör i ett spår i en platta.

Jag vet att jag hade vita rördelar ingjutna i mitt badrum och de hade inte läckt.
 
Nog lär rören hålla under själva gjutningen men kanske det är så att rör godkända för ingjutning har längre beräknad livslängd och dom är rätt svåra att byta ut.
 
Krilleman
Jag har inte full koll på skillnaden, men om det inte vore någon skillnad skulle inte regeln finnas.
 
Har för mig det är tjocklecken som skiljer. Kan tänka mig det är bra med extra starka iom att de rör sig lite vid olika temperaturer (därav även att man inte ska sätta ihop rörskarvarna helt). BD från Rinkaby är märkta med snöflinga så något med frysning kanske skiljer också.

Min röris hade inte heller koll på skillnaden B och BD :) men man kanske aldrig kommer i kontakt med B som yrkesverksam. K-rauta har Uponors BD också i nödfall men kostar en del...
 
Jag vart till K-Rauta och köpte rör. De hade de beteckningar för både böjar och raka rör som ni skrivit om. S16 BD för böjar och kortare delar.

De raka 75mm-rören har beteckningen SN4 BD och de raka 110-rören SN8 BD. Båda Uppnor med snöflinga

Funkar dessa 75-rör egentligen? Länken till Gelia säger något annat...!? De raka 75-rören skall ligga under plattan och leda ut till ett 110-rör.
 
Redigerat:
K
Någon som vet var man kan köpa rör godkända för ingjutning?
Julas är inte godkända längre.
 
K
Biltemas verkar godkända! Problemet löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.