Jag har ett problem jag inte får ordning på. I sommarstugan har jag en LPS2000e pump som är omkring 3 år och förra veckan började jag få problem att den inte pumpa när den var full, utan jag får manuellt köra den med test-knappen. Dessa problem kommer nu oftare och oftare. När den är full så blinkar inte ens varningslampan (blinkar dock när jag trycker på test-knappen). Jag börjar tro att någon nivåvakt är fel, någon här som har tips på åtgärd?
 
Det kan vara att det samlats så mycket gojja på nivåvakten att den inte flyter upp som den ska. Du får lyfta på locket och rengöra/spola av. Ska väl göras en gång om året iallafall. Sätter man fast en plastpåse så är det bara att byta. Nivåvakten ligger ju i vattenytan där fett och annat ligger och skvalpar.
 
Det beror väl kanske lite på vilken typ av nivåvakt man har, är det elektroder som styr till och frånslag eller är det flottörer?
 
Ser ut att sitta integrerade nivåsensorer på pumphuset, inte lösa vippor.

Pumpen ska gå att lufta upp genom att lossa en låsning vid rörböjen som går upp, och därefter dra upp pumpen med repet som ska finnas i gropen. Då kan du inspektera och spola rent. Antagligen är det papper eller något kraftigare som låser nivåsensorn.
 
Tack för alla tips. Som Corre sa så har inte denna någon flottör utan nivåvakten fungerar på något annat sätt. Jag får prova spola rent och se om det hjälper.
 
Jag hoppar in i denna tråd då jag såg att den var hyfsad aktiv.

I mitt område där jag bor så planeras det kommunalt v/a och då kommer vissa hushåll behöva sätta in LPS2000E pumpar. Ni som har sådana, vet ni hur mycket dom drar i el och vad dom kostar per år? Är pumpen igång hela tiden eller går den igång efter att det blivit ett visst tryck? Hur mycket undehåll är det egentligen på en sån pump, vad bör man tänka på osv.

Dom som var och presenterade pumpen lovade ju självklart guld och gröna skogar, och att pumpen aldrig behövs ses över osv. Sån information tar jag med en nypa salt...

Lite information från er som har en sån pump skulle uppskattas.
 
Den drar el när den pumpar, och det gör den baserat på er vattenförbrukning.
Det är inte så farligt mycket el, och den pumpar kanske 5min 3-4ggr per dygn om ni inte duschar eller badar mycket.

Någon eller några gånger om året kan det vara bra att lyfta på locket och kolla så det inte byggt upp en kaka med papper runt pumpen, ev spola rent med vattenslangen.
 
Som föregående skriver så går bara pumpen när tunnan är full och då bara i 5 minuter. Drar inte mycket el, dock behövs den hållas frostfri under vintern vilket drar lite el beroende på var du installerar denna.

Mitt problem med nivåvakten kvarstår, Det har nu visat sig att två av de tre avloppspumparna vi kör har samma problem. Efter ha pratat med leverantören verkar detta vara en känt problem. Leverantören skickade skickade nya sensorer men det tog tre leveranser innan de skickade rätt delar. Vi har ny bytt sensorn för Alarm och On/off, nu fungerar alarm men inte on/off sensorn. Så slår jag på strömmen till pumpen så går den konstant nu. Det tog ca 2 timmar att byta, problemet är att det är plast och en del gick sönder samt att det är kladdigt (avloppsrester).

Pratar nu med leverantören vad nästa steg är.
 
vindsurfaren skrev:
Som föregående skriver så går bara pumpen när tunnan är full och då bara i 5 minuter. Drar inte mycket el, dock behövs den hållas frostfri under vintern vilket drar lite el beroende på var du installerar denna.

Mitt problem med nivåvakten kvarstår, Det har nu visat sig att två av de tre avloppspumparna vi kör har samma problem. Efter ha pratat med leverantören verkar detta vara en känt problem. Leverantören skickade skickade nya sensorer men det tog tre leveranser innan de skickade rätt delar. Vi har ny bytt sensorn för Alarm och On/off, nu fungerar alarm men inte on/off sensorn. Så slår jag på strömmen till pumpen så går den konstant nu. Det tog ca 2 timmar att byta, problemet är att det är plast och en del gick sönder samt att det är kladdigt (avloppsrester).

Pratar nu med leverantören vad nästa steg är.
Hej, hur har det gått med pumpen? hittade tråden här nu, vi har runt 20 st här i området och över lag fungerar det väldigt bra är inne på 10:e året i år. men just det du skriver med att den inte stannar kan vara en bränd kontaktor i pumpen, kör den inte tomme bara för då går även statorn sönder.
 
Hej, vi var 4 familjer som köpte avloppspumpar samtidigt och samtliga fick samma fel efter 3 år. Det hela slutade med att vi körde upp dem till Stockholm och leverantören fick använda dem i utbildning av nya servicetekniker och fick dem därmed fixade och genomgångna. Nu fungerar dem igen och jag hoppas de håller många år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.