Hej!
De senaste dagarna så har vi haft en avloppslukt i badrummet.
Eftersom avloppsledningen går ganska grunt under mark genom min pågående tillbyggnad som ännu står ouppvärmd och oisolerad så såg jag först ett mardrömsscenario framför mig, där ett stopp i avloppet fryst till en ispropp och avloppsvatten sedan fyllts på bakåt tills det tryckts ut i skarvarna och fyllt grunden i det gamla huset.
Så illa verkar det lyckligtvis inte vara. Vi har inget stopp och inget läckage i grunden vad vi kan se (eftersom gamla huset inte är så stort och badrum, tvättstuga och kök ligger i samma hörn som avloppen och vatten kommer in så är det ganska överblickbart).
Däremot undrar jag om kylan kan ha fått avloppsluftningen att få spel?
Den enda luftningen var tidigare via ett lodrätt rör i trädgården någon meter från huset, som avslutades i marknivå med en metallkrage och ett metallock (icke ett helt tätt sådant).
Denna är nu inne i nya tillbyggnaden, och min plan är att återanvända densamma för att ansluta nya avloppsrör, samt en mer normal avluftning via takventil.
Ok, erkänner, jag har dessutom delvis täppt igen luftningsröret med en plastpåse för att slippa avloppslukt inne i tillbyggnaden i väntan på att avloppet där är draget hela vägen.
Men det har stått så sedan drygt ett år medan tillbyggnaden växt upp runt om den, situationen är i princip densamma som förra vintern.
Vi har inte sett det klassiska avluftningsproblemsymptomet med gurgel i avloppen, och det är bara i badrummet vi känner lukten.
Kan det ändå vara något temperaturbaserat problem med avluftningen?
(badrumsventilationen vätter inte åt samma sida som tillbyggnaden, så det är inte så att lukten dras in den vägen)
Eller har någon en annan teori?
 
Det kan bli ispropp i avluftningen när det är kallt ute, så något vattenlås sugs ur t.ex. när man spolar i toaletten och sedan tar sig illaluktande luft in via avloppet.
 
Ingen ispropp i avluftningen, även om det var mycket iskristaller i röret...
Fler ideer?
 
Ifall någon annan har ett liknande problem så kan jag lägga till att min ursprungliga misstanke att det är ett väderfenomen verkar stämma. När temperaturen går upp så minskar/försvinner lukten.

Eftersom varm luft stiger uppåt så antar jag att avluftningen sätts ur spel eftersom den
a) ligger före badrummet på kretsen
och
b) ligger utomhus (eller i alla fall i den oisolerade utbyggnaden) och utomhustemperaturen är så låg.

Dvs den varma luften i avloppet smiter hellre upp i badrummet trots vattenlåsen istället för att "backa" ner till det kalla luftningsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.