L
har nytt hus och upplever avloppslukt sporadiskt i källaren. Har haft stopp i avloppet från köket (mellanvåningen) och idag spolade jag rent avloppet med högtryckstvätt.

När jag gjort detta upplever jag doften ännu starkare än tidigare och jag kan härleda detta till skåpet där inkommande vatten kommer.

Alla avlopp går genom väggen ner i grunden så inte mycket att härleda där. Men frågan är om doften kan sprida sig under huset eftersom det finns några öppningar här?

Det luktar inte i röret för inkommande vatten utan mer allmänt i utrymmet.

tacksam för tips.
 
  • Rörsystem och anslutningar inomhus, några isolerade, synlig damm och spindelnät, tecken på åldring och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Finns det någon golvbrunn i rummet som torkat ur?
2) Är avloppstammarna bytta någon gång eller är de gamla gjutjärnsrör? Är väl inte omöjligt att det är brott på röret. Du får nog ta dit någon som kan filma och inspektera röret. Vattenledningarna som du fotat här kan du nog utesluta som doftkälla.
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Som ovanstående börja med att leta reda på golvbrunnar och kontrollera så inte vattenlåset är tomt
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
såg nu att diskhon i tvättstugan på nedervåningen saknar vattenlås. Kan det vara en orsak också?
 
  • Avloppsrör och flexibla vattenledningar under handfat, vit plattform, grå vägg, en del smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lewdis skrev:
såg nu att diskhon i tvättstugan på nedervåningen saknar vattenlås. Kan det vara en orsak också?
Låter ju troligt. Är det pluggat i röret på sidan där eller står det öppet? Kan ju prova att tejpa över om så är fallet och sätta proppen i diskhon om du har en propp och se om det blir bättre efter någon timme.
 
L Lewdis skrev:
såg nu att diskhon i tvättstugan på nedervåningen saknar vattenlås. Kan det vara en orsak också?
Det går väl till en golvbrunn? Då är vattenlås helt onödigt
 
S santos skrev:
Det går väl till en golvbrunn? Då är vattenlås helt onödigt
Är det så har du rätt, vårt gör inte det så TS får kolla.
 
Vilket ful installation. Nej fy fan för vissa vvs:are....Verkar vara en amatör med tummen mitt i handen....
 
  • Wow
Jontha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.