Jag har fått ett problem sedan jag drog om alla avloppsrör i trädgården och satte en ny tank med tillhörande infiltration. Jag har ett gammalt hus och en massa avloppsrör från huset :) Nu till saken, det har börjat lukta i den gamla sektionen av huset (där två rör går in i huset närmast tanken, i källaren). I köket och i ett badrum på 2:a våning kan ibland lukta avlopp :( Borde sitta en avluftare på 2:a våning, men jag vet ej.

Där rören går runt huset och svänger är ett nytt badrum gjort, där luktar inget. Satte även in en luftare där (2 tums) som går upp i ventilationskanal i skorsten som ej används.

Hur ska jag lösa problemet? Kan jag sätta en luftare i källaren och dra ett rör utvändigt huset tillsammans med ett stuprör exempelvis? Ej supersnyggt, men hellre det en avloppslukt inne...
 
  • Avloppsritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att råda men bara för att du sätter dit en avluftare så försvinner ingen lukt om du inte har vattenlås där vattnet försvinner och det luktar den vägen. Vill du testa så finns det små vakumventiler att sätta vid ex tvättstället. tex rsk 3131140
 
Grejen är att det inte luktat innan bytet av infiltration, brunn och rör. Det kommer periodvis, lukten alltså. Det verkar bli när man spolar mycket vatten samtidigt. Som när diskmaskin, tvättmaskin och dusch körs samtidigt. Kan det vara så att fördelarbrunnens flödesinställningar gör att vattnet fyller upp helt så att ingen luft kan komma fram till luftarrörens toppar? (alltså det sitter ju plastbitar som reglerar vattnets flöde ut i fördelarrören så det blir lika belastning på alla rör)
 
Det låter som ett tänkbart scenario, ett rör som fylls helt med vatten drar ut vattenlåsen genom vakuumeffekten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
A
rogge_vvs rogge_vvs skrev:
Det låter som ett tänkbart scenario, ett rör som fylls helt med vatten drar ut vattenlåsen genom vakuumeffekten.
Tack för denna diagnos. Jag är i samma situation men jag fattar problemet nu. Bara hitta en lösning nu. Mvh Eric
 
2tums rör för ventilationen är för litet å dessa vakumventiler kan du helt glömma , in med en riktig avluftare både för avloppet å dej själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.