Hej!

För någon månad sedan hade vi ett stopp i avloppen, vilket hade gjort att avluftningen hade satt igen och det mesta rann lite fel.

Hur som hade vi en VVS-firma här som spolade igenom både röret ner till toatanken samt rören som går till trekammarbrunnen.
Vi har på deras inrådan sedan spolat avluftningen med vanllig slang uppifrån också och så långt allt bra.

Dock har vi upptäckt sakta att vi har en ovälkommen doft i badrummet och blivit nu rätt varse om att det kommer från tvättmaskinen.
Har tidigare varit med om illaluktande tvättmaskin och detta luktar snarast som det gör från avloppstanken.

Så efter googlande och lite telefonsnack med VVS-killen så verkade jag säker på att det måste vara något med antingen att avrinningen sitter fel på vattenlåset till tvättmaskinen eller att vi flyttat på maskinen så slangen inte har någon krök baktill för avrinningsvattnet. Till saken så har jag vad jag kan minnas inte rört påkopplingen på vattenlåset på bra många månader.

Men, har kollat detta och som jag ser det sitter ju avrinningen ovanför vattnelåset och slangen har en krök!
Dock, stoppar man huvudet i tvättmaskinstrumman stinker det skit...

Har jga missförstått något här med detta och om inte, vad kan det annars vara?
trött på doften och just nu vill man ju inte direkt starta en tvätt...

bifogar bilder, avrinningen går till handfatet som står bredvid. man kan på ena bilden skymta båda sladdarna till tvättmaskinen, den övre är förståss till-vatten och undre är alltså avrinnig. Så avrinningen har ju en liten uppförsbacke som sen går upp i en krök under handfatet och ner i vattenlåset.

IMG_5258.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5260.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
Micke
 
Claes Sörmland
Kan avloppsvatten ha kommit in bakvägen i maskinen under spolningen och smittat trumman med bakterier som ger lukt? Eller pyser luft bakvägen förbi vattenlåset och in i tvättmaskinen?

Vad händer om du kör ett 95 graders-program med några dl ättika? Om det rör sig om bakterier så dör de av då.
 
När jag dragit den ordetnligt åt sidan så ser jga att den läcker, antagligen från avrinningen. HAr blivit lite gegg på golvet så har väl varit så ett tag.
Ska se om jag kan fixa till det, typ öppnam askinen o se om jag kommer åt slangen.

Om jag får det o funka ska jag testa dra på som du föreslog! Tack! =)
 
en fråga på det, hur kan det pysa luft bakvägen menar du? är det inte just det vattenlåset skyddar emot?

tog nå bilder under maskinen,svårt att komma åt tyvärr =(
svårt att se var det droppar ifrån.

Vet inte om någon blir klokare av det, men chansar och lägger upp några av bilderna underifrån.

IMG_5267.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5265.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5264.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.