Hej,

jag har ett problem sedan några veckor - det kommer en tydlig odör från toaletten när den stått oanvänd en stund, ett par timmar i form av kloaklukt. Har inte haft något sådant problem tidigare.

Vad kan detta tänkas bero på? När jag spolar ser jag ingenting som tyder på att det skulle vara stopp i röret, i alla fall inte på vattnet som spolar och rinner ned helt utan problem.

Huset är från 2009 och jag kan inte se någon defekt på toalettstolen. Det är alltid vatten i låset (som blir något grumligt) och jag förstår inte hur denna lukt tar sig upp genom vattnet.
 
Är det 100% tätt mot där toan möter avlopp? Du kan även kolla om det är tätt mot avloppet i tvättstället om du har ett brevid👍
 
F fisgris8 skrev:
Är det 100% tätt mot där toan möter avlopp? Du kan även kolla om det är tätt mot avloppet i tvättstället om du har ett brevid👍
Hej,

jepp, det är helt snustorrt på golvet, däremot vet jag ju inte hur det ser ut under klinker. Handfat finns bredvid men samma sak där, inga utanpåliggande rör som går att inspektera tyvärr.

Kanske bäst att ta in en röris som får undersöka?
 
Z
Har du en öppning baktill på toastolen där det sitter ett plastlock? Isf testa att tejpa det så det blir lufttätt. Om lukten försvinner är det stolen som inte sluter tätt mot avloppet.
 
Z Zynvinkeln skrev:
Har du en öppning baktill på toastolen där det sitter ett plastlock? Isf testa att tejpa det så det blir lufttätt. Om lukten försvinner är det stolen som inte sluter tätt mot avloppet.
Ah, det skall jag prova direkt för att se om det ger resultat! Lite svårt att komma åt mellan toaletten och väggen (där locket är ca 5 x 10 cm stort).

Återkommer om det inte funkade! :)
 
N NikHall skrev:
Ah, det skall jag prova direkt för att se om det ger resultat! Lite svårt att komma åt mellan toaletten och väggen (där locket är ca 5 x 10 cm stort).

Återkommer om det inte funkade! :)
Edit: har nu kommit fram till följande - det är helt luktfritt runt toaletten, tog även bort plastlocket och allt är tätt och tort under toalettstolen. Däremot kommer lukten från området med vattenlåset. Böjer jag mig ned i toaletten kan jag känna kloaklukten där.

hmmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.