Hej,

Har ett alldeles nyrenoverat badrum som luktar förjävligt. Jag är novis så jag har inte koll på alla termer men det ser ut som att anslutningen mellan toalettens avloppsrör och golvbrunnen inte riktigt sluter tätt. Ser även ut som att det läckt lite vatten just där. Kan man begära att den våtrumsbehörige kommer hit och fixar detta gratis, det verkar ju ha blivit något knasigt i alla fall.

Bifogar några bilder och ber om ursäkt i förhand men det var extremt svårt att få en bild där då det var väldigt trångt.
 
  • Närbild på otät anslutning mellan toalettens avloppsrör och golvbrunn med synlig vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej helt tät anslutning mellan toalettens avloppsrör och golvbrunn, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång bild på toalettens avloppsrör som inte sluter tätt till golvbrunnen med synliga vattenläckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtrumsbehörig ? Det är väl rörmokaren som monterat stolen ?
 
Frågan är om det som syns är vatten, eller om det är silikonkladd. Stolen är troligen limmad med transparent silikon. Om det luktar illa så kolla vattenlåset i golvbrunnen. Förekommer att insatsen sitter fel eller saknas helt.

Men oavsett så skall det inte lukta. Ta dit firman så får de felsöka.
 
H hempularen skrev:
Frågan är om det som syns är vatten, eller om det är silikonkladd. Stolen är troligen limmad med transparent silikon. Om det luktar illa så kolla vattenlåset i golvbrunnen. Förekommer att insatsen sitter fel eller saknas helt.

Men oavsett så skall det inte lukta. Ta dit firman så får de felsöka.
Jag får nog göra det. Som du säger ser den ut att vara limmad med transparent silikon. För att kolla vattenlåset behöver man skära upp silikonet, får nog låta någon annan göra detta i så fall.

Tack för hjälpen!
 
R RoBo skrev:
Våtrumsbehörig ? Det är väl rörmokaren som monterat stolen ?
Tack för att du klargjorde detta för mig min vän.
 
Hempularen menade nog att kolla så det är vatten i den vanliga golvbrunnen i dusch eller liknande, om du har någon sådan
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hej,

Jag bumpar denna tråd igen. Det var svårt att få tid hos firman tyvärr när jag kontaktade dem innan jul, sen dess har det runnit ut i sanden.

Jag har kontrollerat vattenlåset i golvbrunn och den är det inga problem på, jag tror att jag har lokaliserat problemet dock. Det verkar som att manschetten för toaletten inte ligger tätt mot golvbrunnen. Se min vackra illustration.

Det svarta representerar golvet, det blå golvbrunnen, det röda är manschetten och det gröna är där avloppsluften verkar komma från.

Jag tänkte som en tillfällig lösning att köra våtrumssilikon så gott det går för att täta upp det området, funkar det tro? Jag förmodar att man kör våtrumssilikon med antimögelegenskaper. Om jag gör detta innan firman kommer tror ni att de kommer säga något om att jag förstört monteringen?

När man kollar ovanifrån ser man ganska uppenbart att manschetten inte är centrerad över golvbrunnen, är det vanligt att man missar sådant?

//
 
  • Illustration av felplacerad toalettmanschett som inte täcker golvbrunn ordentligt, med antydning av avloppsluftläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaaa, ser konstigt ut.

Det sitter normalt en gumminuff, eller vad man skall kalla det, på röret som kommer upp ur golvet. Den brukar sitta utanpå röret, men viker över kanten så att den går ned en bit i röret. Sedan sticks toans rör ned i muffen som då tätar.

Men den "hör till" röret i golvet, inte till toan.
 
du får ringa rörläggaren och jaga på dem, det skall ju inte ta flera månader för att få felet åtgärdat
t
 
H hempularen skrev:
Njaaa, ser konstigt ut.

Det sitter normalt en gumminuff, eller vad man skall kalla det, på röret som kommer upp ur golvet. Den brukar sitta utanpå röret, men viker över kanten så att den går ned en bit i röret. Sedan sticks toans rör ned i muffen som då tätar.

Men den "hör till" röret i golvet, inte till toan.
Tack, den förklaringe om att muffen läggs runt röret och sedan ned i röret underlättar felsökningen. Uppenbarligen verkar inviket av muffen misslyckats på ena sidan och det verkar även bli lite kondens där uppviket misslyckats. Detta känns som den mest rimliga förklaringen för avloppslukten, eller?
 
  • Närbild på felaktigt invikt avloppsmuff med kondens, som kan orsaka lukten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en misslyckad invikning av en rörmuff som skapar kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
du får ringa rörläggaren och jaga på dem, det skall ju inte ta flera månader för att få felet åtgärdat
t
Ska försöka vara på mer. Däremot var badrummet ett projekt som vi anställde Fredells för som nu är sålt till Bauhaus. Det var de som hade kontrakt med VVS, våtrumspersonerna etc. Borde väl gå att kontakta underleverantören... verkar ha hamnat i en knepig sits bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.