Jag har ett problem och jag vet inte vidare. :(
I höstas byggde jag och den förra ägaren in en ny trekammarsbrunn till mitt enfamiljshus från 1939, som jag köpte i somras. Allting noggrant byggt efter ritning och besiktigat från miljökontoret.
Då och då har det luktat lite avlopp, speciellt från ett handfat på övervåningen eller vasken i köket, men det har bara varit kort och sedan försvunnit. På senare tid, typ några veckor, har jag märkt att det luktar avlopp i vardagsrummet som ligger vägg i vägg med ett badrum, och även på övervåningen. Det värsta är att det inte slutar upp att lukta. Även ute där luftningsrören till avloppet står upp var det en stark lukt häromkvällen.
Vi bor här hela tiden, så rören spolas igenom varje dag. Jag har rensat några vattenlås redan, som var lite tilltäppta från den förrförra ägaren.
På nedre plan är det relativt nyrenoverat med plastavlopp- och rör. På ovanvåningen är det dock gjutjärnsavlopp, vilket jag tänkte byta när mina finanser tillåter det.

Jag hoppas att någon ser den svaga länken eller känner till problemet. Jag har ju sett att flera har problem med avloppslukt, men jag kände inte riktigt igen mig i någons fall, därför öppnar jag en ny tråd här.
 
Rena gissningar - kan vara en, flera eller ingen av nedanstående:
+ Igensatt avluftning. Den brukar bli full av rostflagor i första böjen sett uppifrån skorstenen.
+ Husets självdragsventilation satt ur spel genom mekanisk köksfläkt (alt. bruk av eldstad) samt inget eller för få tilluftsdon. Undertryck i huset tar luft från skorstenens mynning - där luktar det avlopp.
+ Lokala vindförhållanden skapar drag mellan huset och luftningen till avloppsanläggningen.
 
Har du öppen ventilation över tak
 
Jo, det finns ett ventilationsrör ute, uppåt.

Ska försöka kolla alla saker som jag fick som förslag på ev. fel, tack så mycket! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.