håller på å säljer gamla huset och några som tittat på huset har märkt avloppslukt på badrummet.
Detta känner jag igen och jag undrar om det har samband med att vi i detta badrum nyligen installerat frånluftsfläkt i den frånluftskanal som mynnar på vinden och som tidigare saknat mekanisk ventilation.
Kan man få avloppslukt om man förbättrar ventilationen?
kanske att det blir undertryck som suger ut avloppslukt som tidigare inte tillåtits komma ut? kan det vara så eländigt att vi framkallat en avloppslukt mha förbättrad ventilation?
orsaken till fläktinstallationen var att förbättra läget inför försäljning. Sommartid kan det bli ganska fuktigt i litet duschrum ffa.
 
Japp, du har nog tyvärr rätt.

Protte
 
Kolla så du inte har otäta packningar kringa anslutning av toastol, handfat, mm, till avloppet, dvs avloppsanslutningen vid golvet.
Och ingen torr golvbrunn under badkar eller behov av rengöring.
Det ska även finnas en bredare springa i överdelen på dörrkarmen eller helst nere i tröskeln så att tilluften får enklaste vägen från utrymmet utanför.
 
tak för synpunkter!
jag lokaliserade felet genom att sätta näsan tätt intill alla öppningar och har nu tagit isär rören under handfatsavlopp och fått bort mkt skit.
Men värst luktade det i den lilla runda öppningen mellan kran och avlopp, bräddavlopp heter det kanske. I det hålet har jag sprejat in rengöringsmedel och vatten.
 
fast nu luktar det igen i nämnda handfat. Är det kanske sprickor i plasten el nåt som ger lukten. Har nu sprejat klorinblandat vatten i bräddavloppet
 
Brukar kallas jordalger av gubben på tv shop. (Gammal reklam med avloppsrensare)
 
hjälper det med biltemas lösning där nyttiga bakterier tar över?
nu luktar det igen när man drar på badrumsfläkten. Det måste vara så att den åstadkommer ett undertryck som drar fram den äckliga lukten.
 
nu är källan t lukten lokaliserad till golvbrunn under badkar. Efter det man satt på fläkten börjar avloppslukten efter ngra minuter. Och nu är det helt klart golvbrunnen som är boven i dramat. Försökt rensa den och slang från badkar t golvbrunn men inget resultat. Också försökt med hett vatten + salt - Nada effekt...

När man spolar i toan hörs sörplande ljud som fortplantar sig bort mot nämnda golvbrunn.

Och allt började efter fläkt installerats till takventilen som tidigare fungerat med självdrag. Men vi ville göra oss till för att motverka kommande fuktproblem gm att installera fläkt - och så blir det så här.

Vad kan vi göra åt det? Ta bort fläkten är förstås en lösning men finns det annat sätt?
 
"Frånluftskanal som mynnar på vinden". Bör nog mynna utomhus. Stäng inte in ev fukt på vinden!
Hur är det med avloppsstammens avluftning? Denna bör också mynna utomhus.
Ev kan en undertrycksventil sitta där om den slutar på vinden. Om så är fallet kolla att den funkar.
 
mynnar via vinden utomhus menar jag.

Nu har jag förmodligen kommit till klarhet i att golvbrunn under badkar inte är en golvbrunn utan en s k spygatt, dvs ett avlopp utan vattenlås.
Detta förklarar att fläktens undertryck suger upp avloppslukt från spygatten - eller hur?
Kan man enkelt byta en spygatt mot en golvbrunn med vattenlås?
El måste hela golvet bilas upp?
 
Men vart går denna spygatt, rakt ut i avloppet? eller går den som den ska till ett vattenlås?

Protte
 
spygatten används bla tex i bastu (där det blir varmt och ändå dunstar ur vattenlås) men den kopplas ju in via golvbrunnen i badrummet, så det vattenlåset låser åt båda.... så är spygatten kopplad rätt på avloppsstammen så måste du byta till en vanlig golvbrunn
 
har du någon luftning av det nuvarande avlopps systemet?
 
OM det nu sitter en spygatt direkt i avloppet (klart byggfel) så gör en riktig luftning problemet värre.

Protte
 
rörmokaren konstaterade - golvbrunn utan vattenlås - och pregade ner ett nytt - å nu verkar allt funka!
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.