Vi har sen vi flyttade in i vår lägenhet haft ett ökande problem med avloppslukt till och från i badrummet. Jag har lokaliserat det till bakom toastolen, nere vid golvet där det är ett hål i stolen som täcks av en plastbit. Detta är ju dock tätt intill väggen och jag kommer inte åt att se hur det ser ut bakom. Plastbiten som ska täcka hålet satt lite löst och jag testade med att tejpa för att täta igen, men antingen har jag inte fått tätt eller så är det någonting annat som är boven, för luktar då och då gör det fortfarande, även om det blivit bättre.

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det ser ut i "hålet" bakom stolen och således vad som kan vara orsaken? Stolen är av märket Ifö

Har än så länge inte kommit fram till något samband med spolning/lukt eller dylikt. Det enda jag skulle kunna komma på är isåfall att det luktar mer när den varit oanvänd ett tag
 
Redigerat:
Det enda som finns bakom 'plastbiten' är helt enkelt mynningen på toalettens porslinsrör. Här ser man ungefär http://ifo.se/public/mb_files/42/23973/6860_N_500.jpg. Och toaröret är anslutet till avloppet genom en sån här (eller liknande): http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=58

Det låter som att passningen inte är helt ok, kanske fel dimension på den där gummimanschetten. Du får får nog lyfta bort toan och kolla. Det är inte så farligt som det låter... ;)
 
Jag kikade lite extra nu och det är ganska vått här bakom, jag misstänker att det inte ska vara det? Alltså måste det läcka på ett eller annat sätt och som du säger antar jag man måste lyfta bort toalettstolen för att fixa detta

*edit*

Känner nu när jag sätter handen in i hålet ner mot golvet att det drar runt fingrarna, utan tvekan alltså detta som är problemet. Är röret feldimensionerat? Eller är det bara någon tätning det är fel på. Märkligt om den tidigare ägaren bott här flera år med detta problem
 
Redigerat:
Ställer mig också bakom Kriffs misstanke om felaktig eller trasig gummimanschett. Stolen måste bort så du kan kontrollera och byta manschett. Sitter din toalettstol med skruvar, eller sitter den med en silikonsträng runt nederkanten (eller ev. båda?) Silikonsträng kan man oftast skära loss med pianotråd/ståltråd.
 
har du en mobil med kamera och blixt så stoppa in den och ta ett kort, ev. i makrofotoläge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.