Jag flyttade nyligen in i ett suterränghus byggt 1985. Från början var det enskilt avlopp, nu är det kommunalt sedan 1995. När jag flyttade in luktade det avlopp i badrummet på andra våningen. Kontaktade en rörmokare som rådde mig att kolla golvbrunnen ifall flyttstädarna inte stängt den ordentligt. Drog till golvbrunnen och det var frid och fröjd ett tag, tills det började blåsa (bor på västkusten och det blåser ganska mycket). Då började det stinka igen, fast i badrummet i våning ett. Nu undrar jag om det kan vara något problem kopplat till ventilationen/avluftningen? Ska också sägas att vattennivån i toan på vån 2 har en tendens att sjunka ibland. Någon som har några tips eller idéer? Ska ringa rörmokaren igen på måndag...
 
Jag hade hand om en fastighet en gång som hade så dålig tilluft att undertrycket som blev sög luft där det ville, dessvärre sögs det då upp luft ur golvbrunnen och det luktade inte hallontårta direkt. Vi såg till att få bättre tilluft och problemet försvann därefter. Ett torrt vattenlås gör ju att det luktar, annars kan det vara en anslutning som inte är tät någonstans.
 
  • Gilla
Falkberget74
  • Laddar…
Ska kanske tillägga att det är ett väldigt "tätt" hus- med både tre och fyrglasfönster. Vet inte om det kan spela in.
 
Har du självdrag?
 
Mekanisk frånluft med återvinning.
 
F Falkberget74 skrev:
Mekanisk frånluft med återvinning.
Låter ju lite som ett tryckproblem, framför allt med tanke på att du sa att det blev värre när det blåste ute.
 
  • Gilla
Falkberget74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.